Timothy Ferriss (4-Hour Workweek): Hoe ga je om met haatmail

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds Timothy Ferriss een boek schreef over hoe je je werkweek slimmer in kunt delen en met minimale inspanning maximaal resultaat kunt betalen krijgt hij nogal veel onvriendelijke berichtjes. Zijn '4-Hour Workweek' methode zou on-Amerikaans zijn, werk naar lage-lonen-landen sluizen en bovenal: volslagen onzin zijn om nog rijker te worden. In zijn keynote tijdens Next Web legde hij vandaag uit hoe je omgaat met zoveel haters.

Timothy Ferriss (4-Hour Workweek): Hoe ga je om met haatmail

In het begin had Ferriss erg veel moeite met alle voicemails, blogcomments, haat-mails, doodsbedreigingen en negatieve interviews die hij ontving. Hij probeerde op elke negatieve comment te reageren en het verhaal recht te zetten.

"I was being reactive, not responsible", aldus Ferriss. Van collega bloggers kreeg hij een aantal tips hoe hij beter met de feedback op zijn site om kon gaan. De zogenaamde 'Living Room Rules' bepalen dat je je bezoekers geen dingen laat doen die je ook niet in je woonkamer toe zou laten. En die regels maak je van tevoren aan iedereen bekend. Daarnaast bekijkt hij bij elke reactie wat hij moet doen: in de doofpot of olie op het vuur? Soms is het beter om een discussie te laten wegzakken, soms is het goed de reactie juist te overbelichten.

Ook in interviews liep Ferriss vaak tegen misquotaties en negatieve reviews aan. Als gevolg daarvan besloot hij zich beter voor te bereiden: Wie is de journalist, wat schreef hij/zij eerder en wie worden er voor dit stuk nog meer geinterviewd? Het kan veel problemen voorkomen, want slechte interviews zijn een pain in the ass.

Wanneer hij toch nog negatieve comments ontvang past hij voortaan de zogenaamde Cross Media Trinity toe; een drie-delig handvat:

Avoid
Volgens Ferriss is het belangrijk om te beoordelen met wie je in zee gaat. Wanneer een blogger je benadert voor een interview, is het dan een sensatiejager of een integer persoon: "be sure you hang out with people who look beyond their Google Analytics"

Acknowledge
Je hoeft niet in elke situatie je excuses aan te bieden of voor elk statement door het stof. Het is wel goed om de mening van je tegenstanders te erkennen.

Act
Zorg te allen tijde dat je reageert in de discussie, maar wees verstandig: "If you are reactive, you don't create your own life, you should be responsible and response-able"

Ferriss besluit zijn presentatie met 7 belangrijke levenslessen en uitspraken van anderen die hij zichzelf herhaaldelijk voorhoudt als hij weer eens negatief bejegend wordt:

- It doesn't matter how many people don't get it, it matters how many do.
- 10% of people will find a way to take anything personal. Expect it.
- Trying to get everyone to like you is a sign of mediocrity.
- If you are really effective in what you do, 95% of things said about you will be negative.
- If you want to improve, be content to be thought foolish and stupid.
- Living well is the best revenge.
- Keep calm and carry on.

Voor veel bloggers of succesvolle ondernemers in de zaal is Ferriss' zijn verhaal herkenbaar, op elke blog ontstaan soms ongenuanceerde discussies die uitdraaien op het bashen van een auteur of bedrijf. Voor hen was deze presentatie dan ook een hart onder de riem.

timothy

Sketchnote door Marjolijn / Foto door Anne Helmond

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies