Mobile Convention Amsterdam opent met oude rotten

Vorig artikel Volgend artikel

Op het Mobile Convention Amsterdam in de Beurs van Berlage klitten vandaag zo’n 800 deelnemers bij elkaar om te praten over mobile advertising. Openingssprekers Russell Buckley (AdMob) en Andrew Grill (London Calling) zijn oude rotten in het vak en spraken beide over 2010 als keerpunt voor mobiel adverteren. Maar bedrijven moeten nog zeker leren hoe ze social media daarvoor inzetten. 

Russell Buckley – wiens bedrijf AdMob op het punt staat verkocht te worden aan Google – liet zien welke enorme stappen zijn gemaakt in mobiel adverteren: een afbeelding van een tekstberichtje op een Nokia (1999) versus een snel filmpje op een iPhone (2010). Adverteren heeft een verleden (van droge zwart-wit teksten (1888) naar kleur, beeld en humor (2008)) en het duurt altijd even voor bedrijven het nieuwe medium op de juiste manier gebruiken. De eerste televisiereclame was een stilstaand beeld met voice-over, in feite een mengvorm van radio en drukwerk. Veel bedrijven adverteren zo ook op mobiel: een mix van PC en drukwerk of internet en PC. Mobile Convention zegt ‘the Future is Now’ en ook Buckley noemt 2010 als het jaar dat mobiel internet een keerpunt heeft bereikt - en dus ook mobiel adverteren. Nu moet de aanwezige data nog op zo'n manier worden verzameld dat adverteren persoonlijker wordt en dus effectiever. 

Want de mobiel is ons persoonlijkste bezit. Andrew Grill van London Calling probeerde de zaal zover te krijgen dat ze hun toestel overhandigden aan hun buurman en een ongemakkelijk gegrinnik steeg op. “Waar ter wereld ik deze presentatie houd, iedereen reageert hetzelfde.” En omdat de mobiel zo persoonlijk is, is het een slecht idee om door andermans gesprekken heen te schreeuwen (adverteren via Twitter) of je potentiële klant nutteloos te storen (irrelevantie via sms). Bedrijven moeten wakker worden en social media op de juiste manier gaan gebruiken, maar niet door daarop te adverteren. Wat bedrijven moeten is luisteren, leren, contact leggen en integreren. Hij citeerde Dave Black: “Marketing sets the expectation, marketing creates demand, marketing helps a consumer differentiate why one choice is better than another choice. Operations deliver.  Any gap between the two drives a conversation on the social web.”  En hoe groter het gat tussen marketing en uitvoering, hoe meer mensen erover praten. Dit is bonus, want wie luistert, leert veel over zijn eigen organisatie.

Grill is sinds januari verwoed fan van Foursquare, ook voor zijn klanten. Het is de perfect mix van social en location: als bedrijf weet je wie jouw winkel bezoekt, hoe vaak, waar je (potentiële) klant nog meer ronddoolt en met wie. “Die informatie is goud waard en bedrijven willen daarvoor betalen.” Een werken buisness model voor een mobiele social app. Dat is een keerpunt. 

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies