Transmediale storytelling: Speurtochten op het internet

Vorig artikel Volgend artikel

In een klein zaaltje ergens hoog bovenin het Austin Convention Centre wijst presentator Steve Peters een van de aanwezige bezoekers op het feit dat er een pakketje onder haar stoel ligt. In het pakketje blijkt een froezelig lapje stof te zitten met daarop een websiteadres: www.internationalmimeacademy.com. ‘Laten we die site eens opzoeken’ zegt Steve.

Transmediale storytelling: Speurtochten op het internet

Van de website van de International Mime Academy worden we niet veel wijzer, maar er wordt wel een telefoonnummer voor inlichtingen vermeld. Aangespoord door onze sessieleider bellen alle aanwezigen het telefoonnummer. Aan de andere kant van de lijn vertelt een stem ons een nieuwe link te volgen, naar AterribleThingToWaste.com. Het lijkt de persoonlijke homepage van een mime-speler te zijn. In zijn bovenste blogpost valt ons op dat een aantal letters een andere kleur hebben. Als we de letters achter elkaar lezen blijkt het om een YouTube adres te gaan.

Op YouTube aanbeland maakt de mysterieuze mime-speler ons duidelijk dat hij onze hulp nodig heeft omdat hij gevangen zit. ‘Help me dit slot open te maken’ vraagt hij, waarop we googlen op de naam van het slot dat hij laat zien: ‘Kryptonite 2000’. Onze zoekopdracht wordt direct beloond, de bovenste hit in Google blijkt een artikel op Engadget te zijn over het openmaken van dit slot met een bic pen. Onze missie is voltooid, de mime-speler ontsnapt!

Totdat ineens onze telefoons beginnen te rinkelen. We horen een stem zeggen dat we helemaal geen mime-speler hebben bevrijd maar onbewust deelgenoot zijn geworden van een plot dat mime tot werelddominatie moet gaan brengen, moehahaha.

We zijn wakker. Een eenvoudig voorbeeldje transmediale storytelling laat ziet dat dit soort speurtochten op internet en mobiel ons veel beter engagen dan menige tradtionele marketingcampagne. Het fenomeen is niet nieuw. We kennen de cases rondom de films Jason Bourne, Batman Begins en de game Assasins Creed. Toch is het een nieuwe marketingvorm die vaak nog niet veel verder komt dan games, films en andere media. Terwijl je dit soort storytelling natuurlijk ook op een product, event, dienst of locatie toe kunt passen. Erg inspirerende sessie dus hier vanochtend tijdens SXSW.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies