SXSW: De schoonheid van webdesign

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens mijn allereerste sessie op de allereerste dag van SXSW gaat het over The Beauty of Webdesign. Of liever gezegd: het gebrek er aan. Volgens Cennydd Boyles (@Cennydd) is het vreemd dat we in elke creatieve discipline (architectuur, productdesign, information design, grafisch design, etc. ) kunststromingen zien opkomen en voorbijgaan behalve in webdesign. 

SXSW: De schoonheid van webdesign

Het lijkt alsof de - nog zeer jonge - discipline maar niet uit de kinderschoenen wil groeien. In de kunstgschiedenis zagen we over de jaren zeer diverse stromingen. Van het klassieke realiteitsbesef in de Renaissance gingen we naar de impressionisten, die kunst op het gevoel maakten. Tegen de tijd dat er wcpotten en andere ready-mades in het museum belandden begon de discussie over wat nu eigenlijk kunst mag heten. Maar daar gaat het in deze sessie niet direct om, feit is dat we het als kunst erkennen.

turner_painting

Kunst hangt vaak samen met schoonheid, en schoonheid is weer op een aantal levels te definieren. In de eerste plaats is er zoiets als universele schoonheid. Die bepaalt dat we mensen met een symmetrisch en vrij 'normaal' gezicht 'mooi' vinden. Iets heeft geen defecten en is dus soort van 'perfect'. Volgens universele standaarden.

Op een tweede level is er zoiets als socio-culturele schoonheid, of wat ook wel omschreven wordt als 'wat in de mode is'. Waren dat vroeger bourgondische vrouwen, zijn dat tegewoordig boordmagere modellen. Een schoonheidsideaal veranderd, en is uiteindelijk belangrijker dan het universele schoonheidsbeeld.

Voeg daar een laatste level aan toe: Subjectieve schoonheid. Die is voor eenieder verschillend. De ene man houdt van een bevallige dame met rondingen en de andere van een afgetrainde gazelle. Subjectieve schoonheid overstijgt socio-culturele opvattingen. Gelukkig maar.

Design valt op eenzelfde wijze terug te brengen tot 3 essenties:

1) Visceral: Je instant reactie bij het zien van een ontwerp. Je vindt het mooi of niet en laat je leiden door emoties in plaats van ratio. Je focust je op kleur of vorm en dit gebeurt allemaal in een split second. Design hits us. Websites met een goed visceral design winnen vaak allerlei prijzen, omdat ze door jury's veelal heel primair daarop worden beoordeeld.

2) Behavioural: Na je eerste reactie op een design volgt je verstand: Hoe is de flow, wat word ik er wijzer van en steekt alles duidelijk in elkaar? In deze doelstellingen is webdesign de laatste jaren een beetje doorgeslagen. Jacob Nielsen's usability guidelines waren goed, maar lijken uiteindelijk belangrijker geworden dan pure esthetiek.

3) Reflective: Design draait ook om de boodschap en betekenis. Past dit ontwerp bij mij en mijn levensstijl? Is dit een merk dat me aanspreekt, is het verantwoord, bijzonder of uniek? Dit is precies het gebied waar webdesign nog verbeterd kan worden.

Cennydd sluit af met 6 belangrijke regels voor webdesigners die de basis van een nieuwe kunststroming moeten gaan leggen. Verbreed je horizon, denk groter, take the lead, denk lange termijn, get emotional en vooral: be brave. Net als kunstenaars moeten webdesigners een autonome en welhaast soevereine status innemen in een designproject. Het is een expertise waar maar zeer weinig opdrachtgevers of andere projectbetrokkenen verstand van hebben. Als Michelangelo in zijn tijd teveel naar de toenmalige Paus had geluisterd was de Sixtijnse kapel vast nooit zo mooi geworden als nu het geval is. Rebelleer.

be45d
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies