Oscars 2010: product placement

Vorig artikel Volgend artikel

"And the Oscar goes to…product placement!" Gisteren was het weer zover: de uitreiking van de Oscars in Hollywood. Dit jaar extra “groundbreaking” omdat niet alleen de nominaties van 5 naar 10 waren verhoogd, maar ook omdat voor de eerste keer “product placement” een belangrijke rol kreeg toebedeeld in een aantal films.

Oscars 2010: product placement

Product placement, oftewel "gesponsorde gebruiksmomenten" zijn niet geheel nieuw in bekende films: wie kan zich niet herinneren de K-Mart scene in Rain Man (1988) of hoe Pulp Fiction de “Royale with Cheese” ( Mc Donalds) uitgebreid besprak. (Geweldig is die quote over "those Dutch […] they put on Mayonaise on their fries!" - maar dit terzijde)

Twee jaar later deed de film Jerry Maguire leuk mee in het reclame-maken voor Reebok en in 2003 verleidt acteur Billy Murray de filmkijker in Lost in Translation met de Suntory whiskey. Is het irritant voor de kijker? Mwah, als het er niet te dik bovennop ligt, dan hoor je weinig filmliefhebbers klagen.

Maar naast deze voorbeelden - en nog een dozijn andere "more forgettable background placements"-zijn de meeste Oscar-caliber films "schoon". Met andere woorden: vrij van reclame en er is geen sprake van product placement. Maar 2010 is wat dat betreft een ander verhaal…

Zowel The Blind Side en Up in the Air zijn films waarin product placements prominent aanwezig zijn. Bovendien – en dat is echt vernieuwend!- dient het merk als "character- and plot-driving props". Of zoals brandchannel.com het formuleert : "The brand inclusions both inform the story and move it forward." Hoofdrolspeelster in The Blind Side, Sandra Bullock – winnares van beste actrice – is getrouwd met succesvolle man die franchiseondernemer is van… Taco Bell. Ook rijden ze een BMW die in een aantal scenes prominent aanwezig is.

In “Up in the Air” met hunk George Clooney, komen de merken American Airlines en Hilton Hotels ruim aan bod. Maar de critici zijn positief: Beide Oscarfilms zijn het bewijs dat product placement een film niet perse hoeft te ruineren, de karakters blijven geloofwaardig, de verhaallijn blijft overeind.. En wat misschien nog wel het meest verrassende is: Hilton hotels en American Airlines hebben als adverteerder niet financieel bijgedragen in de totstandkoming van de film.

Kortom: een goede film kan best gesponsord worden door een merk, zo blijkt maar weer!

Fragment "The Blind Side"

Fragment "For Relaxing Times"

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies