What women want?

Vorig artikel Volgend artikel

Er zijn maar weinig mannen die willen weten wat vrouwen willen. Zoveel is wel duidelijk tijdens het eerste minicongres over vrouwenmarketing "What Women Want". Het event (4 sprekers, 1x pauze, 1 vraag per spreker) vond 12 juni 2008 plaats in De Balie en minstens 90% van het publiek is vrouw. Dat geeft te denken.

What women want?


De sprekers (5 vrouwen, 1 man) verschillen niet erg van mening. Vrouwenmarketing bestaat niet (of zou niet moeten bestaan). Vrouwencommunicatie evenmin. Producten een roze sausje geven, geeft welliswaar een tijdelijke verkoopboost, maar is een clichématige en botte methode om vrouwen te bereiken. Dat wat door de traditionele marketeer (man of vrouw) misschien vrouwenmarketing zou worden genoemd is eigenlijk een nieuwe, eigentijdse vorm van marketing (noem het marketing 2.0 als je wilt) dat aansluit op de wensen van MENSEN in een steeds sneller veranderende maatschappij. Van push naar pull. Van schreeuwen naar luisteren. Van commercie naar empathie. Het gaat over relaties opbouwen, begrip tonen, de wereld mooier en beter maken, transparantie, authenticiteit en eerlijkheid. Opzoek naar de kern van je merk. De goede voorbeelden kennen we allemaal: The Bodyshop, Dove, Pampers. -> Lovemarks. Jammer wel dat ook bij dit congres de traditione paarse broek ontbreekt. Goede reden om 'vrouwenmarketing' voor eens en voor altijd in de ban te doen en een andere naam te geven.

Het hoogtepunt van dit mini-congres was toch wel de keynote van Justien Marseille. Justien is oprichtster van The Future Institute. Tijdens haar keynote "From hunting to farming" beschrijft zij in sneltreinvaart hoe de wereld om ons heen steeds vrouwelijker wordt. De feminisering van de samenleving. Niet te verwarren met 'feministischer'. Justien geeft voorbeelden, schopt, inspireert en straalt tijdens haar presentatie. Haar mooiste bewering? "Als god een man is, is internet een vrouw" Marjolijn wist haar met verslaggeving via Twitter goed samen te vatten.

Overige sprekers:
Philippa Roberts en Jane Cunningham, auteurs van 'Inside her little head'
Tjibbe Renkema van Bureau Bosley
Tirza Laan en Liesbeth Maliepaard van bureau Nieuw

Sanne Walvisch

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies