LeWeb: Marissa Mayer bespreekt Google nieuws

Vorig artikel Volgend artikel

Op het moment dat Marissa Mayer het podium van LeWeb betreed staan tientallen bloggers op om haar beter te kunnen filmen terwijl fotografen naar voren snellen om haar van dichtbij te kunnen fotograferen. Interviewer Michael Arrington maakt er tijdens zijn gesprek met haar zelfs een grapje over 'Do these people photographing me annoy you?'.

LeWeb: Marissa Mayer bespreekt Google nieuws

Marissa laat zich er niet door van de wijs brengen. Ze zit op de praatstoel want er is deze week genoeg nieuws rondom Google te melden. Google lanceerde onder andere real-time search, waarbij je de zoekresultaten daadwerkelijk voor je ogen ziet verversen als er achtuelere data weer te geven zijn.

Het ligt in lijn met Google's streven om searchresults steeds relevanter en persoonlijker te maken. Google tracht 'the human factor' die twitter groot maakte op alle mogelijke manieren te integreren. Nu kun je dus ook op Google naar recente tweets zoeken omdat die volgens Marissa 'vaak betrouwbaarder zijn dan 'officiele data'. Zo gebruikt ze zelf regelmatig Twittersearch om de sneeuwomstandigheden in haar favoriete skigebied te checken. 'Tweets van iemand op de piste zijn veelzeggender dan de statistiekjes op de skiresort-website'.

Helaas mag Marissa nog niks zeggen over een op handen zijnde Google phone, maar ze vertelt ons wel over de samenwerkingen die Google is aangegaan met onder meer The Washington Post en The New York Times. Ook nieuws wordt volgens haar steeds persoonlijker en actueler. In de toekomst is een artikel nooit meer 'af'. Nieuws ontwikkelt zich, en journalisten zullen real-time updates gaan schrijven. Een artikel wordt herhaaldelijk gerepublished.

Het zijn aanpassingen waar Google zich op aanpast, Google en Content zijn volgens Marissa onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er zijn echter nog geen plannen om zelf content te gaan publiceren. Wel wordt er gekeken naar nieuwe manieren om content te monetizen voor de bestaande contentowners.

Google lanceerde recentelijk music search in de VS, volgens Marissa omdat 'lyrics' een van de meest gebruikte zoekwoorden of all time is op google. Over Chrome is tot slot weinig nieuws te melden, opvallend is wel dat veel meer mensen in het publiek de browser inmiddels kennen en gebruiken volgens een snel handen-omhoog polletje dat Arrington met de zaal doet. Volgens Marissa is dat logisch, omdat Chrome de snelste browser in gebruik is en ze er naar streven mensen tijd te besparen.

Weinig nieuws, maar wederom een charmante update van het Google front.

4172226936_b10e41f1d7_o

Sketch van @wilg

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies