Groot succes: EMMA-nl's Sexy Email

Vorig artikel Volgend artikel

Het is al een week geleden, maar toch wil ik graag nog even stil staan bij EMMA-nl’s Sexy Email-event. Het werd afgelopen donderdag gehouden in De Lichtfabriek, Haarlem.
Voor de emailmarketing-branche was dit hét event om weer helemaal op de hoogte van de laatste vorderingen rond design & testing te zijn.

Groot succes: EMMA-nl's Sexy Email

Eerste spreker was Dela Quist, CEO van Alchemy Worx, een bedrijf dat onder andere Skype, Paypal en Hilton tot haar klanten mag rekenen. Hij kwam met een zeer interessant verhaal waarin hij onder andere de vraag stelde of e-mail nou ‘art or craft’ was. De meningen in de zaal hierover waren verdeeld. Uiteindelijke conclusie was dan ook dat je qua design nooit een perfecte email-nieuwsbrief kunt maken. Er zullen áltijd mensen zijn die het niet mooi vinden.

Ook gaf hij nuttige tips die verder gingen dan de standaard trucjes die iedere marketeer weet. In zijn presentatie hieronder is daar meer over terug te vinden

Na Dela Quist was er een korte pitch over email-testing. Eerst kreeg Pieter Wuyts van 8 Seconds tien minuten om uit te leggen wat zijn bedrijf doet, daarna was Frank Sibbel van Blauw research aan de beurt. Dit waren twee innoverende voorbeelden van diepgaande testing rond email.

Hekkensluiter was Dr. Flint McGlaughlin van MarketingExperiments. Deze man ging meteen de diepte in door ons mee te nemen in een boeiende uitleg rond zijn ‘Conversion Heuristic’; een formule die de balans of onbalans aangeeft die bepaald wordt door verschillende waarden die in een email voor kunnen komen. Deze waarden waren onderverdeeld in positief (Motivation, Value Proposition en Incentive) en negatief (Friction en Anxiety). Voor meer informatie hierover: bekijk zijn presentatie hieronder.
Later haalde hij zijn vrouw Arlene uit het publiek om te visualiseren hoe mensen via email benadert zouden moeten worden. Er moet niet geschreeuwd worden dat de afzender bijvoorbeeld marktleider is en aanbiedingen 'alleen voor jou!' heeft, maar er moet rustig kennis gemaakt worden, net als op een eerste date. Daarna dienen logische vervolgstappen gemaakt te worden tot er uiteindelijk genoeg vertrouwen is om te trouwen (kopen dus, in emailtermen).

Het is lastig in een korte blog uit te leggen wat er allemaal voor nuttigs verteld is, maar dit event was voor mij en mijn collega’s in de emailbranche heel inspirerend. Deze sprekers gingen echt de diepte in met hun verhaal. Het was weer eens wat anders dan alle 'standaard tips en trucs' nog eens opgelepeld krijgen. We houden de volgende evenementen van EMMA-nl dan ook zeker in de gaten!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies