Mooie diversiteit tijdens Adobe Usergroup XL

Vorig artikel Volgend artikel

Voor alle creatieve professionals die met de paketten van Adobe werken was het donderdag 3 december een inspirerende dag. Adobe User Group organiseerde al regelmatig meetings in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, maar nu was het tijd om het groots aan te pakken.

Theater de Meervaart in Amsterdam werd afgehuurd, internationale en nationale sprekers werden uitgenodigd, workshops georganiseerd, kaarten verkocht en Adobe User Group XL was een feit

Mooie diversiteit tijdens Adobe Usergroup XL

Adobe User Group richt zich op professionele designers en developers met als doel kennisuitwisseling, inspiratie en netwerken. En aan al deze doelen kon gewerkt worden op  XL. Van Interactive design en development, crossmedia, imaging, gaming en augmented reality tot en met print design.

De sessies waren divers om zo de brede doelgroep creatieven aan te spreken. Mannen waren desondanks sterk in de meerderheid. Misschien doordat een deel van de sessies een technischer karakter had, desondanks was er zoveel diversiteit in onderwerpen dat ook een non-techneut als ik mijn hart kon ophalen.

Nadat het event werd geopend door het voltallige bestuur van de vereniging Adobe User Group werd de kickoff gegeven door Jason Levine en Serge Jespers, Platform Evangelists bij Adobe Systems, die met groot enthousiasme over de laatste ontwikkelingen van Adobe producten vertelden. Flash 10 voor mobiele applicaties, Air 2 en CS “next” (omdat er nog geen nummer aan gekoppeld mag worden) kwamen aan de beurt.

Hierna waaierde het publiek uit over de verschillende zalen voor al de presentaties en workshops. Een kleine non-technische selectie dus! 

Augmented reality

Layar had het de afgelopen tijd druk met het geven van presentaties. Zo zijn PICNIC en TEDx Amsterdam onlangs al aan de beurt geweest, nu werd er een razendsnelle presentatie gegeven op XL. Het bedrijf biedt de Augmented Reality Browser voor de mobiele telefoon en onlangs is versie 3.0 gelanceerd.

Voor hen die het nog niet eerder hadden gezien werd een presentatie gegeven van de diverse toepassingen van de browser. Zo kan je als architect jouw 3D ontwerp voor een gebouw al plaatsen op de toekomstige locatie. Andere toepassingen waren virtuele kunst in de openbare ruimte of het toekennen van informatie aan “points of interest”. Layar spoorde verder iedereen aan om vooral content te maken voor hun platform.

Explosie van beeld

Champagne Valentine is het collectief van Anita Fontaine en Geoff Lillemon. Ze noemen het zelf creative digital agency en werken samen met Random. Nieuwe media kunstprojecten en commercieel werk wisselen elkaar af. Hun eclectische eigenzinnige stijl heeft er voor gezorgd dat ze ook worden benaderd door namen als Diesel, Comedy Central en de Tate Gallery in Londen. Ze schuwen daarbij het experiment niet.

Ook zij gaven een wat snelle presentatie van hun werk en moesten daardoor interessante onderdelen zoals het maken van storyboards overslaan. Desondanks was het een prikkelende presentatie met een overload aan beelden.

Hierna volgde een sympathieke presentatie van Pascal Leroy van Group94. Dit prijswinnende bureau in Gent maakt sinds jaar en dag vooral portfoliosites voor fotografen waarbij ze in hun werkwijze vooral zoeken naar aansluiting bij de specifieke stijl van de fotograaf. Het bureau hangt vol foto’s gebruikt als gage door fotografen met een lege portemonnee.

Pascal toonde ons wat voorbeelden van de websites van fotografen zoals Jeff Wall, Tim Flach en Carl de Keyzer. Ook werkt Group94 voor het vermaarde fotobureau Magnum. Waar de specifieke wens was om fotografie met geluid te combineren om zo de verhalen achter de foto te kunnen vertellen.

Succesformules

Op een event voor creatieve professionals kan Apple natuurlijk niet ontbreken, uiteraard was ze ook één van de grotere sponsoren. Dat betekent niet dat de presentatie die Bram Elderman en Fred van der Ende een puur promotioneel karakter had. Dat is natuurlijk preken voor eigen gemeenschap. Op de vraag wie er een iPhone bezat stak zo ongeveer 80% van de zaal zijn hand op. De presentatie “de Apple Design Filosofie” ging eerder over waarom Apple zo succesvol blijkt terwijl ze zeker niet de goedkoopste zijn.

Contextbusiness wordt hierbij genoemd als belangrijke reden. Door op de randvoorwaarden in te spelen van het product, en dus andere producten en diensten aan te bieden die het voor de gebruiker extra aantrekkelijk maken. Een voorbeeld hiervan is de Appstore voor de iPhone. Want een iPhone gebruik je natuurlijk niet alleen om te bellen, sterker nog: dat is de functie die het minst wordt gebruikt! Al met al werden niet de grootste geheimen onthuld, wel interessant voor iemand die dit niet eerder gehoord heeft.

Presentaties waar ik erg blij van werd zijn die van KGB en Kong. In beide presentaties werd stap voor stap getoond hoe ze te werk zijn gegaan. Heel leerzaam en inspirerend.

KGB heeft met zijn oorsprong in de graffity een vette, bijna onnederlandse stijl ontwikkeld die ze eerder inzetten voor klanten zoals MTV en Dance Valley. Met de productie van de clip voor Pete Philly en Perquisite hebben ze op een mager budget een bijzonder resultaat neergezet. We zagen hierbij de ontwikkeling en de opbouw van de verschillende scenes.

Ook door Kong en Comrad werden we meegenomen in het denkproces voor de viral Stanislav voor het ministerie van Justitie. Wie heeft hem niet in z’n mailbox gehad! Uiteraard vertelden de mannen over het bizarre succes van de campagne en dat ze inmiddels de gouden Eurobest 2009 hebben gewonnen voor beste social media campagne.

Daarna worden we meegenomen van concept naar filmset tot digitale bewerking. Waarin de aandacht voor detail zorgde voor een zo realistisch mogelijk resultaat. Een resultaat dat zelfs leidde tot bezorgde telefoontjes van mensen die dachten dat de Russische criminelen achter ze aan kwamen.

Afsluitende Keynote werd uiteraard verzorgd door Adobe User Group, samen met Dutch Cowboys, Wacom en Boomerang. Met niet te vergeten de verkiezing van het nieuwe logo voor grote broer Dutch Cowboys! Gefeliciteerd Arne Balk!

Al met al was Adobe User Group XL een divers event. Zeker niet alleen voor de hardcore techneut. En ik heb me dan nog niet eens kunnen verdiepen in de diverse workshops die gegeven werden. De toon is gezet. Volgend jaar meer?

Birgitta van Langeveld

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies