The Turnaround of a brand

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe kan je jezelf als merk opnieuw uitvinden en jezelf weer op de kaart zetten? Een pittige klus die anno 2009 elk creatief team bij een top advertisement agency slapeloze nachten zal bezorgen. Karina Wilsher, Managing Director van Fallon weet er alles van. Vandaag sprak zij hierover op Eurobest 2009.

The Turnaround  of a brand

Een aantal jaren geleden kreeg Wilsher automerk Skoda als klant. En destijds was Skoda nou niet echt top of mind bij de Britten. Nu staan de Engelsen bekend om hun humor en weten ze dan ook als geen ander genadeloos af te rekenen met suffe merken. ( Een reden waarom ik het autoprogramma Top Gear nog steeds zo geweldig vind!)

Zo waren er ook een legio grappen over het automerk Skoda. “How do you double the value of a Skoda ? Fill the tank!” “ Why does a Skoda have a double rear window heater ? To keep everyones hands warm when they are pushing it !”

Geweldige flauwe grappen natuurlijk. Maar goed frustrerend om deze beeldvorming rondom een merk te veranderen. Hoe doe je dat? Met andere woorden, hoe kan je een niet-populair merk opnieuw uitvinden en het wel aantrekkelijk maken? wilsheratEurobestKarina Wilsher van Fallon noemt dit “Optimistic Disruption”. Haar burerau is verantwoordelijk voor de opmars van de Skoda. Want met een briljante reclame en de inzet van de juiste media is het creatieve bureau Fallon erin geslaagd de Brit in de Skoda te krijgen. Inmiddels is de Skoda een echte succes-story. Het wist zich, met behulp van het Volkswagen-concern, na de val van de muur te transformeren van inefficiënt staatsbedrijf tot succesvol automaker. Ook in de UK en mede dankzij deze campagne.

Zo vertelde Elliot Polak, CEO van Textappeal de aanwezigen hoe een merk van een “near-death experience” zichzelf terug op de global consumer map kan zetten. Wat is het sleutelwoord? Cross-border marketing! En zoals Wilsher het formuleert: “ Face the problem. Use negative force.” Dus wees eerlijk en kom met "brave ideas". Alleen dan bereik je je publiek.

Om af te sluiten een briljante reclame, inmiddels ook al weer 2 jaar geleden, van Cadbury's Dairy Milk, ook uit de koker van Fallon. Het chocolademerk moest de jonge doelgroep bereiken en het last van een oubollig imago. Voorgaande reclamecampagnes zaten op het gevoel van “even een moment voor jezelf” en de reep was verreweg van hip. Het bureau Fallon pakte dit heel verrassend aan en heeft diverse grote prijzen ontvangen voor de campagne. De verkoopcijfers stegen, op Facebook is er zelfs een fanclub van deze muzikale Bokito!

New Skoda Fabia Advert - Full of lovely stuff

Phil Collins "Gorilla Drummer" Cadbury Ad Dairy Milk

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies