Eurobest: Marketing in turbulente tijden

Vorig artikel Volgend artikel

“When the Going Gets Tough, the Tough Get Going” Dat was eigenlijk het thema van het seminar van vanmorgen in de Beurs van Berlage, tijdens het European Advertising Festival 2009. In de jaren 80 scoorde Billy Ocean een hit met deze swingende song en heb ik hier nog vrolijke discomoves op gedaan! Vanochtend was de stemming niet zo vrolijk als het liedje.

Eurobest: Marketing in turbulente tijden

Ik was aanwezig bij de seminar “From Champagne To Lemonade” in de Beurs van Berlage. Aan het woord, advertiser goeroes van GREY Amsterdam, The Reel and the Observatory. En echt een discomood zat er niet in bij de heren. Of was het misschien het mistroostige weer van vandaag?

Strekking van hun verhaal: de turbulente tijden die we vandaag beleven zullen aanhouden ongeacht de huidige recessie. Het wordt nooit meer “Business as usual”. Dus weg met die champagne en kom maar door met die (minder) lekkere limonade. Want de klant heeft minder te besteden en wil meer voor zijn (beperkte) budget…

Reclamemakers en marketeers kunnen zich maar beter voorbereiden want klanten willen rondshoppen bij verschillende reclamebureaus voordat ze een grote opdracht plaatsen en men verwacht veel voor weinig. Immers, iedereen kan toch “iets” met social media, een camera, een montageprogrammaatje en een handjevol leuke ideeën?

Deze ontwikkeling is verontrustend volgens Chris Wall, international editor van The Reel, maar tegelijkertijd ook weer niet: “ It opened up the talent pool”. Met andere woorden: omdat iedereen tegenwoordig de tools heeft om een pakkende reclame te bedenken en maken, worden de bestaande grote reclamebureaus ook wakker geschud. De vraag blijft: hebben de goedkope kleine doe-het-zelf-kantoortjes ( naast tools & talent) ook strategie in huis?
Eurobest%20064Stuart Pocock, The Observatory Int., vult aan: de trend onder grote reclame- en mediabureaus is dat men nu alles onder 1 dak gaat verzamelen. Dus alle disciplines komen samen zodat de klant al zijn media-uitingen bij één bureau heeft lopen.

Samenvattend kan gezegd worden dat de tijden van champagne voorbij zijn voor de reclamemakers, maar dat de turbulente tijden in marketing- en reclameland leert inspelen op de mogelijkheden die de crises biedt. Het gaat om anticiperen op bedreigingen en kansen, er daar snel op inspelen. Of zoals Donald Sull, professor of Strategy van de London Business school zegt in het tijdschrift MarketingDriven: “ Marketing moet focussen op de toekomst eerder dan het herkauwen van modellen uit de toekomst”. En daar ligt volgens mij ook de uitdaging.

Kunnen we dan stiekem toch te champagne ontkurken, positief het weekend starten en afsluiten met de songtekst van “When the Going Gets Tough, the Tough get Going…?”
'Cos when the going gets tough
The tough get going
When the going gets rough
The tough get rough
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah!
Wooh, yeah, yeah, yeah, yeah!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies