Eurobest: 10 tips voor emailmarketing

Vorig artikel Volgend artikel

Spreker voor deze sessie is Michael Leander Nielsen, CEO van Fokus Integrated in Stockholm. De sessie duurde 2 uur en bestond vooral uit de do’s en dont’s van e-mailmarketing. Ik heb de tien beste op een rijtje gezet.

Eurobest: 10 tips voor emailmarketing

1)    Doe je met jouw merk niets aan emailmarketing? Think again! De voordelen: het is goedkoop, je hebt snelle respons van de klant, je hebt een groot bereik, het is tot in detail meetbaar, je bouwt relaties met de ontvanger op en je kunt makkelijk op specifieke doelgroepen richten.

2)    Uit onderzoek is gebleken dat rond de 25% van een doelgroep liever aanbiedingen per post wil ontvangen dan via e-mail. Zoek dus goed uit op welke manier je doelgroep bereikt wil worden.

3)    Zorg voor relevante aanbiedingen voor relevante klanten via een effectief kanaal op het juiste moment. Dit klinkt logisch, maar is moeilijker dan je denkt.

4)    Behandel je doelgroep met respect. Als een klant eenmaal geïrriteerd is door een e-mailcampagne die voor hem niet relevant is, zal hij dat negatieve gevoel lang houden en overbrengen aan andere mensen. Het is moeilijk om als merk van een slecht imago af te komen.

5)    Wees eerlijk over je aanbiedingen. Een onderwerpregel moet de inhoud van de email weergeven. Het moet niet een lokkertje zijn om de email te openen, waar dan vervolgens iets anders staat dan de ontvanger verwacht.

6) Stel jezelf eerst 4 vragen als je adressen gaat werven.
1 - Waarom wil ik toestemming van de klant om hen te emailen?
Je wilt dit, omdat je klanten dan veel loyaler zijn en je aanbiedingen ook echt willen ontvangen.
2 - Wie wil je aan je binden?
Nielsen’s advies is om vooral mensen aan je te binden via email die al eens een aankoop gedaan hebben. Maak voor hen een goed e-mailplan, want zij hebben ‘nazorg’ nodig, zodat ze je naam niet vergeten.
3 - Hoeveel heb je over voor een emailadres?
Alleen voor het e-mailadres kun je voor €1,- tot €2,50 per adres klaar zijn. Maar wil je meer weten over die persoon (sexe, leeftijd, interesses) dan kun je rekenen op €10,- tot €50,- per adres. Je hebt dan wel meteen een zeer verrijkte database.
4 - Heb je een goede reden voor de klant om zich in te schrijven voor je emailplan?
Zorg voor goede content die informatief en relevant is, of zorg voor een goede aanbieding en voorrang voor nieuwsbrief-abonnees.

7)    Het belangrijkste van je nieuwsbrief is niet de subjectline, maar je afzender-naam. Op de tweede plaats staat de subjectline, op de derde plaats het beeld in de preview pane.

8)    Pas op met plaatjes. Als ze door de emailclient niet geladen worden, blijven er rode kruizen over. Uit onderzoek is gebleken dat (veel) relevante tekst met hier en daar een plaatje het beste werkt.

9)    Speel open kaart met je klanten. Heb je gezien dat ze informatie over je product hebben opgezocht, maar het uiteindelijk niet hebben gekocht? Vraag ze waarom niet! Iedereen is bang de dunne lijn van privacy over te stappen, maar je klant weet al lang dat al zijn acties gemeten worden en zal het eerder fijn vinden dat je geïnteresseerd bent.

10)    Segmenteer je doelgroep goed, zodat voor elk segment een passende e-mail gemaakt kan worden. Let wel op dat veel mensen ‘liegen’ over leeftijd of sexe. Ga bijvoorbeeld eens na hoeveel mensen zich als 80 jaar en ouder uitgeven en stuur hen eens een mail om hun gegevens te bevestigen. Zo behoudt je een schone en up-to-date database.

Klinkt allemaal best logisch toch? Helaas wordt email nog te vaak gebruikt als massamedia. Marketeers zien dit medium als een goedkoop kanaal dat snel duizenden mensen bereikt, maar met wat meer moeite kan er veel meer bereikt worden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies