PICNIC09: Green Challenge gewonnen door windmolens op dak

Vorig artikel Volgend artikel

De Postcode Lotery Green Challenge werd dit jaar inmiddels alweer voor de derde keer georganiseerd. Zes zenuwachtige ondernemers namen vandaag plaats aan de zijkant van het podium om de prijsuitreiking tijdens PICNIC09 bij te wonen. Presentator Beau van Erven Dorens dreef de spanning een uur lang op, voordat Niklas Zennstrom de uiteindelijke winnaar Dean Gregory van Power Collective Limited bekend maakte. 

PICNIC09: Green Challenge gewonnen door windmolens op dak

Tijdens de één uur durende Award ceremonie werd onder andere een compilatievideo van de pitches van de 6 finalisten getoond, en vertelde de 24-jarige winnaar van vorig jaar, Eben Bayer, wat hij inmiddels met het halve miljoen aan prijzengeld heeft gedaan dat hij vorige jaar won met zijn bedrijf Ecovative Design.

Een inspirerend verhaal, dat duidelijk maakte dat de Green Challenge wel degelijk een zeer belangrijke competitie is die impact kan hebben op groene en duurzame ontwikkeling. De spanning was dan ook de snijden toen de winnaar van dit jaar bekend werd gemaakt.

Publiekslieveling Dean Gregory ging er uiteindelijk met de 500.000 euro vandoor. Zijn idee van kleine windturbines op een puntdak was volgens de jury niet alleen een middel 'dat voor individuele consumenten bereikbaar was wat de mogelijke impact heel tast- en uitvoerbaar maakte', het is ook een mooi alternatief voor de vaak 'landschapvervuilend' genoemde zonnepanelen en windmolens.

Behalve een hoofdprijs stelde de Postcode Loterij ook nog twee prijzen van 100.000 euro beschikbaar voor de runners up. De Brit Robert Matthams ging er met één van die cheques vandoor voor zijn bedrijf Shiply.com: Een site waar consumenten efficient vrachtvervoer kunnen plannen waardoor er steeds minder halflege vrachtwagens door Europa hoeven te rijden, hetgeen de CO2 uitstoot aanzienlijk vermindert.

Hjalmar van Raemdonck ging er met de tweede runners-up prijs vandoor voor zijn idee van aerodynamische wingemplates op vrachtwagen, waardoor niet alleen de veiligheid van deze voertuigen aanzienlijk verbeterd, maar ze ook zuiniger gaan rijden. Drie welverdiende winnaars dus, in misschien wel één van de leukste sessies tijdens PICNIC09.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies