Picnic09: Brands, Communities, Content & Technology

Vorig artikel Volgend artikel

Jessica Greenwood van Contagious Magazine gaf op Picnic09 een inspirerende presentatie over merken die netwerken, content en technologie gebruiken om hun doelgroep aan zich (en elkaar) te binden. Gecombineerd noemt zij dat zelf "The Future of 4D".

Eén van de eerste dingen die ze deelt is dat online activiteiten van merken minimaal één van drie essentiële componenten in zich moeten hebben.

Picnic09: Brands, Communities, Content & Technology

Deze drie zijn: nuttig (useful), relevant en vermakelijk (entertaining).

Als je deze dingen goed verwerkt en focus hierop houdt, zou je volgens haar eigenlijk geen mediaruimte meer hoeven in te kopen maar verspreidt je campagne zich vanzelf... Inmiddels bewijzen alle social media wel dat sommige bedrijven uberhaupt geen reclame hoeven te maken (denk aan Apple). Dit terwijl veel adverteerders toch nog zweren bij het inkopen van exposure bij grote broadcasters...

Ze legt haar verhaal natuurlijk uit aan de hand van allerlei voorbeelden.

Campagnes die iets nuttigs in zich hebben zijn bijvoorbeeld de Virgin Mobile campagne Right music wrongs. Naast "Genuine entertainment", zoals Jessica dat zelf noemt, is deze campagne ook nog eens van nut voor de doelgroep. Via deze campagne kun je namelijk je excuses maken naar je jeugdvrienden over wat je vroeger 'fout' hebt gedaan...

ScreenHunter_01%20Sep.%2024%2015.52
Een ander voorbeeld in de categorie Useful is de iFood assistant voor Kraft Foods. Volgens Jessica heeft Kraft dit erg goed gedaan. Niet alleen hebben ze lef getoond, de campagne was tot twee keer toe mislukt, maar ook is de applicatie overal geseed zodat het goed opgepikt werd. "Kraft has established a genuine extension of their productline", merkt Jessica op, "and they also win back their investment since everyone pays 39 cents to download the application."

ScreenHunter_02%20Sep.%2024%2015.55

Nuttig, maar ook zeer relevant is het concept Twelp force van Best Buy in US. 1000 Best Buy medewerkers hebben een Twitter account. Daarmee helpen ze klanten die vragen hebben over producten van de winkelketen. En dat doen ze zelfs met Kerst! Als je daar niet blij van wordt... Kans is natuurlijk groot dat je dat weer enthousiast deelt met je vrienden.

Op het gebied van relevantie zegt ze "You don’t need to burn the haystack to find the needle." De Nike Chalkbot campagne is hiervan een voorbeeld. Deze draaide geheel om het aandacht vragen voor overlevenden van kanker en ter support van Lance Armstrong. "The idea was to spread messages of hope & cancer survival on the streets during the Tour de France." Via Twitter, een website en sms konden fans boodschappen doorsturen. Een volledig geautomatiseerde rijdende robot reed door de straten en verfde alle boodschappen op de straat. Vervolgens nam deze een foto en stuurde 'm ter bewijs naar het door jou achtergelaten emailadres.

ScreenHunter_05%20Sep.%2024%2016.10

Jessica gaat tijdens de sessie nog door met een aantal voorbeelden rondom Rugby, ook zeer bevorderlijk voor de inspiratie. De centrale boodschap: gebruik wat er al is en zoek synergie in de media en plekken die je ter beschikking hebt. Probeer uit met lef en zorg dat je activiteiten "Useful, Relevant and Entertaining" zijn!

Meer over Picnic en de sessies op Picnic09.org

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies