Picnic09: Games that people play

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de sessie "Games that People Play" op Picnic09, hebben de volgende personen allemaal voorbeelden en inspiratie rondom games gedeeld: Alice Taylor, Kevin Slavin, Matt Adems, Dan Hon en Kati London.

Eigenlijk is het een sessie boordevol voorbeelden van games die zowel online plaatsvinden, als 'in the real world'. Hierbij een overzicht en vooral veel links naar inspirerende gameconcepten.

Picnic09: Games that people play

Nog even op een rij de namen inclusief functies & bedrijven: Alice Taylor (Commisioning Editor Education, Channel 4), Kevin Slavin (Managing Director & Co-founder Area/Code), Matt Adems (Co-founder Blast Theory), Dan Hon (CEO Six to Start) en Kati London (VP and senior producer Area/Code).

Alice Taylor van Channel 4 bijt het spits af. Ze begint haar verhaal met "5 reasons why we love games":

    1. because our audience loves games
    2. because games can teach anything (and games aren’t like school)
    3. because games are TV time
    4. because games are still evolving
    5. because games are new business

      Verder deelt ze aan aantal games van Channel 4, die allemaal op hun eigen manier iets leren aan de jongerendoelgroep. Een aantal voorbeelden hiervan: Bow Street Runner, Routes, 1066 en Smokescreen.

      bowstreet

      De volgende sprekers zijn van Area/Code, een bedrijf dat zich vooral specialiseert in games waar computers een rol in spelen - maar niet persé de belangrijkste. De managing director Kevin Slavin zegt dan ook letterlijk: "Games are about what you’re doing, not what you are looking at."

      Voorbeelden van werk dat Area/Code heeft ontwikkeld, gegeven door Kati London: Payphone Wars, Conqwest, BudgetBall, Parking Wars (op Facebook) en Chain Factor. Een groot deel hiervan zijn alternate reality games of games die je ook in het 'echt' kunt spelen. Je kunt bijna alle voorbeelden terugvinden op de website van Area/Code.

      parkingwars

      Dan Hon van Six to Start deelt met ons ook een aantal games die door zijn bedrijf zijn ontwikkeld. 

      • Muse Ununited Eurasia: mensen over de hele wereld kunnen hierin meespelen gedurende 7 weken, om in samenwerking diverse missies aan te gaan. In totaal deden meer dan 50.000 mensen mee en besteedden zij meer dan 20 minuten aan de game.
      • Young Bond: "Our mission was to make a secret agent out of every kid visiting the site. It was a platform with very high engagement".
      • Smokescreen: voor Channel 4

      Tenslotte geeft Matt Adams van Blast Theory het publiek nog mee dat games allemaal draaien om het 'doen' en de emoties er rondom. Het voorbeeld dat hij deelt heet You Get Me, een game volledig gebaseerd op sociale interactie. Je kunt in het echt meespelen, maar ook via online... Lees hier meer over de game.

      ScreenHunter_01%20Sep.%2024%2012.01

      Kortom, een sessie boordevol inspiratie en creatieve ideeën om games toe te bedenken, toe te passen en creëren.

      Lees alles over Picnic op Picnic09.org

      Eline Kwantes

      Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

      Cookies toestaan Meer informatie over cookies