eDay09: Funnel of Love

Vorig artikel Volgend artikel

Op eDay spraken 's middags 4 sprekers over 'eyeopeners' in de Funnel of Love: ofwel conversie. Bezoekers navigeren op je site, vullen hun mandje, maar moeten uiteindelijk de funnel met dat gevulde boodschappenwagentje wel weer uitkomen. Zorgen voor optimale conversie!

eDay09: Funnel of Love

Allereerst aan het woord Ronald Verschueren van Netmarketing. Funnelen verloopt in 2 fasen, zorgen dat je verkoopt, maar hierna komt het invullen van de formulieren voor de gebruiker. Zorg dus dat je de onzekerheid die kan ontstaan bij de consument, zo veel mogelijk reduceert. Gebruikers moeten immers moeite doen en wegen op dit moment de kosten en de baten tegen elkaar af.

Online Dialogues zijn de momenten en de communicatie tussen de klant en de online shop. De consument heeft een houding ten opzichte van de organisatie. De kunst is om die zo positief mogelijk te behouden of verkrijgen. Volgens het model van Keirsey is het gedrag van de consument beredeneert vanuit logica of emotie in verschillende snelheden gedefinieerd. Als laatste tip van Ton Wesseling, testen testen en voer het door in alle online communicatie. 

Stefan Wobben van Concept7 geeft een aantal tips voor hogere conversie aan de hand van een aantal voorbeelden. Als eerste de nieuwsbrief van Daily Candy, zeer aantrekkelijk vormgegeven. Zo heeft Coolblue.nl een zeer makkelijk vindbare, duidelijk aanwezige nieuwsbrief. Of een andere manier om retentie te creeeren: Bedank je klant, met het voorbeeld een handgeschreven bedankje op een rekening, volgens mij wordt dit niet perse als heel positief ervaren op je factuur. En natuurlijk: social media, zorg voor fans van je merk en ga de relatie met hen aan.

Dan als laatste aan het woord: Lane Becker van Get Satisfaction. Als ondernemer wil je dat klanten van je houden, je producten kopen en bij voorkeur dit ook verder vertelllen. Eerste Tip: Connect met je klant, om vertrouwen te winnen. Tip 2: stel je regels duidelijk op, en communiceer dit op je site. 3. Speel in op verwachting en voldoe hier ook aan. Reageer snel als een klant met je communiceert, terecht of onterecht, en zorg voor snelle keurige interactie. 4: Zorg dat je bent waar de consument is, niet alleen op jouw site, maar ook elders. Je klanten surfen op blogs en speel hier op in met relevante content. Als laatste tip, wees creatief met je reactie, bijvoorbeeld op een klacht, wees persoonlijk en leef met ze mee, zodat de gunfactor weer wat stijgt. Als laatste en misschien wel 1 van de belangrijkste tips: zeg het eerlijk als zaken verkeerd zijn gelopen en zeg dat het je spijt. Laat je menselijke kant zien.

Annemiek Moerman

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies