eDay09: Robert Rice presenteert The Big 3 van Mobiel

Vorig artikel Volgend artikel

De Amerikaanse entrepeneur, auteur en futurist Robert Rice sprak tijdens eDay over de toekomst van mobiel en de rol die augmented reality daarin speelt. Met meer dan 17 jaar ervaring heeft Robert een uitgesproken idee over de dingen die er komen gaan.

eDay09: Robert Rice presenteert The Big 3 van Mobiel

Rice opende zijn presentatie met een duidelijke boodschap: "mobile is not dead". Rice hoort echter steeds vaker dat de ontwikkelingen op het gebied van mobiel stil staan terwijl volgens hem het tegendeel waasr is. Volgens Rice is de toekomst volledig open. Een ieder van ons kan daarin een rol spelen. "All you need is some inspiration, an idea or the right set of questions to ask eachother" en "the future is still a blank slate".

Het is belangrijk niet te veel terug te kijken in het verleden. Hoewel het in de aard van het beestje zit, hebben we het voorbeeld van hoe snel sommige ontwikkelingen gaan vaak in onze hand: ons mobieltje. Volgens Rice heeft er een heuse "paradigm shift" plaatsgevonden op het gebied van de mobiele telefoons. Van telefoneren naar internet en van internet naar casual computing. Denk hierbij aan de applicaties voor de verschillende mobiele telefoons.

De volgende stap is volgens Rice augmented reality. Hij kreeg daarin overigens steun van het publiek, dat hard applaudiseerde toen hij vroeg hoe enthousiast men in de zaal over de techniek is. Augmented reality is volgens Rice groter dan het speelse, actie-matige image dat het nu heeft. Volgens hem is het de grootste technologische verandering van de laatste jaren, die de komende 5 jaar veranderingen gaat brengen in alle mogelijke industrieën. Grote woorden, maar Rice is meer dan overtuigd.

De mobiele telefoon is volgens hem de grote aanjager voor dit succes. In de komende jaren zal een succesvolle (mobiele) toepassing namelijk afhankelijk zijn van  "the big 3": locatie-gebaseerd, in de juiste context en altijd bij de hand. Uiteindelijk verdiensten komen dan voort uit de verkoop van virtuele goederen, micro-transacties en mobiel adverteren (locatiespecifiek!). 

In grote lijnen vertelde Rice hetzelfde verhaal dat hij eerder op MoMo#11 heeft verteld. Hij gaf vooraf al aan dat dit het geval zou zijn, maar dat hij het verhaal van wat meer "spice" had voorzien. Dat vond ik persoonlijk meevallen, de aanpassingen die Rice had gedaan zorgde ervoor dat zijn verhaal hier en daar de samenhang verloor. Daarnaast moest hij aan het eind van zijn praatje nog eens enorm haast maken om. Zonde, want juist daar had hij wat leuke (nieuwe) sheets verstopt.

Hieronder de sketch-note die @wilg tijdens de presentatie maakte.

3927967853_f90d0e2c61_b
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies