PICNIC09: Peter Molyneux over Gameontwikkeling

Vorig artikel Volgend artikel

De lijst met sprekers voor PICNIC09 staat bol van bekende namen. Voor liefhebbers van videogames springt er echter één direct in het oog: Peter Molyneux. Al sinds 1982 is deze "Game God" actief in de games-industrie. In die periode begon Molyneux met het distribueren, bedenken en ontwikkelen van games voor Atari en Commodore64.

PICNIC09: Peter Molyneux over Gameontwikkeling

Zijn grote doorbraak kwam echter in 1987, toen hij niet alleen een nieuwe game, maar eigenlijk een heel nieuw genre introduceerde. De lancering van de game "Populous" betekende namelijk niet alleen de doorbraak van Molyneux en zijn net opgerichte Bullfrog Productions, het was ook de eerste "god game", waarbij de speler de volledige controle en vrijheid krijgt iets (een stad, een stam, een levensvorm) op te bouwen.

De game bleek razend populair en is nog steeds een van de meest succesvolle god games ooit. Naast de - wat minder succesvolle - opvolger van "Populous" bracht Molyneux samen met Bullfrog ook nog games als  "Theme Park" en "Dungeon Keeper" uit, alvorens de studio in 1995 werd overgenomen door de Amerikaanse game-gigant Electronic Arts.



Molyneux bleef nog even in dienst van EA, maar besloot in 1997 toch weer een nieuw bedrijf op te richten: Lionhead Studios. Het duurde echter tot 2001 tot Molyneux's naam weer aan een game werd gekoppeld. De verwachtingen rond "Black&White" waren hooggespannen, nadat Molyneux toegezegd had niet alleen de game te bedenken, maar er ook aan mee te programmeren. Toen de game uiteindelijk op de markt kwam, werd het al snel een succes. Gamerecensisten blijven echter sceptisch. Veel van hen zijn nog steeds van mening dat de game een van de meest overrated videogames ooit is. Intussen is Lionhead gegroeid tot één van de grootste studios in de wereld, met de "Fable"-games (en Molyneux) als uithangbord.

In 2006 werd Lionhead overgenomen door Microsoft Game Studios en werd Peter Molyneux Creative Director van Microsoft Games Studios Europa. Hij zal echter geen kans onbenut laten om te benadrukken dat hij toch vooral games zal blijven ontwerpen voor Lionhead.

Op de donderdagochtend van PICNIC09 zal Molyneux de bezoekers van zijn presentatie een voorproefje geven van enkele nieuwe ontwikkelingen uit de Microsoft Games Studios die, naar eigen zeggen, zullen zorgen voor een verbazingwekkende user experience.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies