Trends @ Lowlands 2009

Vorig artikel Volgend artikel

Over de goeie muziek en gezellige sfeer is de afgelopen dagen al genoeg gezegd: Lowlands 2009 was opnieuw een geslaagd feest voor muziekliefhebbers van alle leeftijden. Wie het afgelopen weekend in Biddinghuizen goed om zich heen keek ontdekte echter ook een aantal opmerkelijke trends. Een overzichtje van de vijf dingen die mij opvielen:

Trends @ Lowlands 2009

1) Mexicaanse Griep Manie
Het kan niemand ontgaan zijn dat de rijen voor de wastafels op #LL09 bij tijd en wijlen langer waren dan die voor de WC's. Er werd steen en been geklaagd over de zeepdispensers die continu leeg waren, en op het moment dat ze werden bijgevuld vond er direct een stormloop plaats. Gewapend met minstens twee eetlepels zeep werd er lang en uitgebreid geschrobt. De overheidsvoorlichting werkt: Lowlands was in vergelijking met voorgaande jaren misschien wel één van de schoonste en meest hygiënische edities ooit!

foto4

2) Groen!
Ook het festivalterrein bleef dit jaar naar verhouding opnieuw redelijk opgeruimd dankzij een slimme statiegeld truc: Wie 10 lege drankbekers inleverde kreeg daar een muntje voor terug. Een beloning waar sommige LL-gangers direct een sport van maakten, al waren het vooral jonge jochies die de grasvelden en prullenbakken afstruinden naar een extra zakcentje. Beetje smerig om naar te kijken, maar het moet gezegd: Beter voor het milieu natuurlijk.

foto3

3) Film It Yourself
Een recordaantal van bijna 8.000 foto- & en video uploads en maar liefst 16.000 Twitterberichten kwamen er dit jaar binnen in de Lowlands Mashup die 3voor12 maakte. Het is inmiddels het 3e jaar op rij dat de VPRO op deze manier user generated content van festivalgangers verzamelt en aan hun eigen professionele content toevoegd, maar nog nooit kwam er zoveel content binnen. Alle tweets, moby's en youtube filmpjes waren niet alleen voor de thuisblijvers te bekijken, maar ook op een gigantisch beeldscherm direct naast de 3voor12 studio op het festivalterrein.

6043aef2f000d7a5f1549319a6d1684b_view
26b2b2b27822eb47e561e691b638a74c_view

4) Commerciële Festival Engagement
Steeds meer merken doen hun best om event-sponsoring meer te laten zijn dan alleen 'je naam er aan te verbinden'. Douwe Egberts doet dat inmiddels al meerdere jaren op rij zeer succesvol met de Koffiewekker: Een doosje in de vorm van een DE pak dat je aan je tent hangt. 's Ochtends wekt een vriendelijke dame je met een vers kopje koffie.

Coca-Cola pakte dit jaar groots uit op álle festivals met een Emergency Refreshment Team: Bevallige dames en heren delen massages uit en sprayen verhitte festivalgangers nat met koud water. Grolsch was op Lowlands aanwezig met een enorme mobiele koelkast waar je je lauwe zelfmeegebrachte blikjes Grolsch kon omruilen voor een ijskoud exemplaar. 

foto2

foto21 

5) Tattoo's & Stoere meiden
Vreemde eend in de bijt, maar de grote hoeveelheid tattoeäges op Lowlands was zeker dankzij het warme weer behoorlijk opvallend. Niet alleen de tribals op mannelijke schouderpartijen, ook steeds meer dames zijn voorzien van een plaatje op rug, arm, buik of been. Het aantal stoere meiden op Lowlands viel sowieso op: Niet zelden werd de eerste rij bij een rauwe band of plaat bezet door veelal vrouwen die luidkeels en woord-voor-woord meeschreeuwden, terwijl er bij de singer-songwriter acts opmerkelijk veel mannen stonden mee te deinen. Tough chica's en softe kerels, benieuwd of we dat vaker gaan zien.

ceef2a5cf5092322150acb5f40ddbf24_view
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies