Trends in Jongerenmarketing: Ironie vermoorde Authenticiteit

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens het Trends in Jongerenmarketing congres afgelopen woensdag in Nemo werd door Joeri van den Bergh en Dirk van Kemseke kortstondig stil gestaan bij het begrip authenticiteit. Een term die volgens de hedentendaagse jongere niet zo heel veel te maken heeft met of iets 'echt' is, maar vooral met of iets 'origineel' is.

Jongeren van nu trekken alles in twijfel: ze zijn immers opgevoed met het idee dat reclame veelal misleidend is en beeldmanipulatie in alle opzichten mogelijk. Toen een testgroep jongeren gevraagd werd of het volgende filmpje echt, of bedacht was, antwoorde 80% dat het 'fake' was:

En dat terwijl dit wel degelijk de ware geschiedenis van het merk Adidas is. Voor jongeren moeilijk te bevatten, omdat Adidas en Apple voor hen 'oude merken' zijn: Ze bestaan immers al sinds zij geboren zijn.

Het onderstrepen van dit soort 'oude authenticiteit' is daarom ook niet belangrijk voor jongeren. Onder authenticiteit verstaan zij dat een merk credible is, betrouwbaar, uniek, eerlijk en bepaalde normen en waarden aanhangt.

Een goed voorbeeld is de campagne van Levi's Unbuttoned. Niet alleen omdat deze spot een letterlijk voorbeeld van 'eerlijkheid' is, maar vooral ook omdat Levi's een actief sponsor van het AIDS-fonds is en een creatieve actie met het designen van backpockets bedacht waarmee geld voor dit goede doel werd ingezameld. Ook houdt Levi's zich nadrukkelijk bezig met duurzaamheid, en opende onlangs bijvoorbeeld een eco-store in Münster.

Voor jongeren belangrijke aspecten, want meer nog dan dat zij van een merk verwachten dat het 'echt' is of al 'heel lang bestaat', verwachten zij dat het groen, sociaal, verantwoord, realistisch, origineel en open is. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies