Trends in Jongerenmarketing

Vorig artikel Volgend artikel

In wetenschapsmuseum Nemo te Amsterdam vond vandaag de tweede dag van het 'Trends in Kids- & Jongerenmarketing' congres plaats, waarbij de focus vandaag vooral op die tweede groep ligt. Bij binnenkomst word ik meteen begroet door honderden uitbundige middelbare scholieren die in het kader van schoolreisjes gewoon het museum bezoeken.

Trends in Jongerenmarketing

Hier een uurtje tussen zitten leert me misschien meer dan sommige van de presentaties. En toch zijn ook die erg waardevol en interessant. Vooral de ochtendsessie van Yvonne van Sark, die net een boek uitbracht met als titel 'Puberbrein'. Alhoewel geen psycholoog, heeft Yvonne een aantal daarin een aantal belangrijke learnings over jongeren verzameld.

Bijvoorbeeld dat de ontwikkeling van de hersenen tijdens de puberteit er voor zorgen dat jongeren veel waarde hechten aan kicks, en veel heftigere emoties ervaren dan volwassenen. Dat zorgt er voor dat ze soms ruzie maken omdat ze zich heel snel aangevallen voelen, maar ook slecht tegen kritiek kunnen, intens verliefd kunnen zijn, soms heel verdrietig, dan weer extreem jolig.

Belangrijk is volgens Yvonne de cirkel van influentials rondom jongeren. Dat zijn op de eerste plaats 1) de ouders 2) School 3) Peers en 4) Overige opvoeders. Ten onrechte denken ouders vaak dat ze geen enkele invloed op hun puberkind hebben. Terwijl jongeren zelf aangeven juist ontzetten veel behoefte te hebben aan structuur, regelmaat en regels.

Voor Marketeers is het daarom ook belangrijk zich te richten op deze influentials, zoals deze spot van Stivoro doet: Ouders kunnen voorkomen dat kinderen gaan roken door er over te praten. Ouders spelen ook een belangrijke rol in belangrijkere zaken zoals studiekeuze, terwijl peers meer invloed hebben op de aanschaf van een nieuwe spijkerbroek.

Belangrijkste tips van Yvonne om jongeren succesvol te bereiken:

- Heldere, simpele boodschappen
- Benader de influentials rondom een jongere, zij hebben grote invloed
- Massacommunicatie is nodig om digitale tunnelvisie te doorbreken
- Bied structuur en betrokkenheid

Een goed voorbeeld van een succesvolle viral-spot voor jongeren is volgens Yvonne de volgende van X-Travel, die inmiddels al meer dan dertigduizend views behaalde:

Wie meer wil weten over het boek van Yvonne kan kijken op Youngworks.nl en Trendport.nl.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies