MWG: De impact van Nu.nl op traditionele nieuwsmedia

Vorig artikel Volgend artikel

Arendo Joustra - hoofdredacteur van weekblad Elsevier en website Elsevier.nl - en Joris van Lierop - uitgever van Nu.nl - staan vrijdagmiddag tegenover elkaar in een debat over de toekomst van het nieuws. Een lastig onderwerp voor Joustra omdat Elsevier juist nooit een nieuwsmedium was, en dat met de komst van het internet wel meer en meer moest worden.

MWG: De impact van Nu.nl op traditionele nieuwsmedia

Hoe hij er geld aan moet verdienen is hem nog steeds niet duidelijk. Advertenties leveren te weinig op en hij is van mening dat Elsevier.nl zijn content gratis weggeeft. 'Er moet een afrekenmodel komen' pleit hij, 'in dezelfde stijl als iTunes dat voor muziek doet'.

Het is de vraag wie er gaat betalen voor nieuws en/of opinie, zeker sinds sites als nu.nl ervoor gezorgd hebben dat elke Nederlander altijd gratis van het laatste nieuws op de hoogte wordt gesteld. 'Wie er werkelijk geen toegevoegde waarde meer hebben' zegt Joustra 'zijn de kranten, die elke ochtend of avond oud nieuws brengen dat iedereen online al heeft gelezen'.

Joustra zag de oplage van Elsevier de afgelopen jaren zelfs stijgen, de website bleek als belangrijke promotietool te dienen en de populariteit van het meer dan 100 jaar oude opinieblad weer op te krikken.

Tot een face-off met Joris van Lierop van Nu.nl komt het dan ook niet. Die legt de zaal wel uit hoe Nu.nl druk bezig is met het verder personaliseren van het nieuws, bijvoorbeeld via een dienst als NuJij en het plaatsen van ingezonden lezersfoto's.

Als digitaal nieuwsmedium weet Nu.nl inmiddels als geen ander welke onderwerpen de lezer fascineren en welke niet. De vraag is of dat op termijn tot vervlakking van ons wereldbeeld gaat leiden. Van Lierop maakt zich daar niet druk om. 'Voor diegenen die wel een bredere scope willen houden is er altijd nog de Elsevier'.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies