MWG: Yme Bosma legt uit waarom Hyves steeds mobieler wordt

Vorig artikel Volgend artikel

De tweede dag van het MWG congres wordt geopend door een tweetal sprekers uit het Digitale kamp: Yme Bosma van Hyves en Raimo van der Klein van Sparx Mobile en Mobile Monday. Het verhaal van Hyves is inmiddels bekend, behalve dan dat de cijfers elk jaar indrukwekkender worden. Hyves bestaat nu 5 jaar, heeft 8 miljoen leden waarvan 5 miljoen actieve gebruikers.

MWG: Yme Bosma legt uit waarom Hyves steeds mobieler wordt

Daarmee trekt Hyves ca. 10% van het Nederlandse internetverkeer naar zich toe, en dat terwijl de site niet eens begonnen is als profielennetwerk: de drie oprichters wilden het destijds alleen maar makkelijk maken om snel je mobiele foto's met bekenden te delen. Ze waren toen misschien hun tijd te ver vooruit, maar inmiddels ligt de focus bij Hyves wél op mobiel.

Inmiddels maken al 50.000 leden gebruik van de mobiele versie van Hyves, en op het aankomende Hyves feest dat ter gelegenheid van hun 5-jarig bestaan georganiseerd zal worden zal elke Hyver zichzelf op de big screen kunnen laten zien door bluetooth aan te zetten op hun mobiel en hun toestel de naam van hun Hyves account te geven.

Zo wil Hyves feesten en sociale events in het echte leven meer waarde geven, in de toekomst zou het zo kunnen zijn dat jou mobiel begint te piepen als er een Hyves-vriend dezelfde kroeg binnen komt lopen.

De inversteringen in Location-based services bij Hyves zijn dan ook groot, maar ondertussen wordt er nog steeds het meeste geld verdiend aan commerciële groeps-hyves en widgets binnen de portal. Die de adverteerder overigens vaak waar voor hun geld bieden vanwege hun doorslaand succes. Bijvoorbeeld de nieuws- en sportwidgets van de Telegraaf, die inmiddels op tienduizenden profielen staan. Maar ook populaire Hyves van merken als T-Mobile die duizenden leden hebben, zonder dat ze andere media hebben hoeven inzetten op de Hyves te promoten.

Foto: Yme Bosma

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies