MWG Congres: 2009 moet groen, mobiel en verantwoord

Vorig artikel Volgend artikel

De eerste dag van het Media Werkgroep Congres in Noordwijkerhout werd vandaag met veel grandeur geopend door Tex Gunning, ex-Unilever, tegenwoordig manager bij AkzoNobel. Alles moet anders, spreekt hij Obama na: het moet groener en het moet sociaal en maatschappelijk verantwoorder.

MWG Congres: 2009 moet groen, mobiel en verantwoord

Tex is niet de enige die met veel passie over het veranderen van je business naar een coöperatiever model, het zogenaamde Global Community denken klinkt ook door in de presentatie van Olivier Nyirubugara die vertelt over het Voices of Africa project: Een project waarbij mobiele telefoons gebruikt worden om de verhalen van de lokale bevolking te registreren en verspreiden via internet. Een bijzonder innovatief project in een land waar traditionele media zoals wij die kennen nooit de kans hebben gekregen om groot te worden. De stem van het volk wordt nu pas gehoord, met dank aan zoiets moderns als een mobiele telefoon.

Voices of Africa doet je misschien direct denken aan het vorig jaar ter ziele gegane Skoeps, en dat klopt, want de bedenkers van Skoeps zijn mede verantwoordelijk voor het opzetten van dit project in Africa. Opvallend is dus dat het concept in Nederland niet aanslaat - misschien omdat de media hier zo vrij en innovatief is - en in landen als Afrika en Azië - vaak ook binnen dicaturen - juist wel.

Na Olivier mag Germain Dan van Innocent vertellen over zijn opmerkelijke product en marketingstrategie. De bijzondere kleine flesjes ontstonden per ongeluk: 'We made smaller drinks for children. Because kids are smaller than most people'. Inmiddels is het hun handelsmerk geworden, inclusief de gebreide mutsjes op de dop. Germain's belangrijkste tip is echter: 'Make food good'. Dat is volgens hem belangrijker dan welke marketingstrategie ooit.

Toch weer groener, verantwoorder, mobieler en anders in 2009. Same old, same old?

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies