Zien en gezien worden bij de Modefabriek 2009

Vorig artikel Volgend artikel

Zondag 25 januari brachten mede-Cowgirl Michelle en ik een bezoekje aan de Modefabriek 2009. Dit event geeft verscheidene modemerken, van commercieël tot nieuwe ontwerpers, de kans om hun nieuwe zomercollectie (en vaak ook alvast de wintercollectie, voor degene die echt voor willen lopen) voor het nieuwe jaar te tonen aan inkopers en nieuwsgierige pers.

Zien en gezien worden bij de Modefabriek 2009

Bij binnenkomst van de Amsterdam Rai, waar het event gehouden werd, liepen we al meteen tegen een platgeplamuurde Nikki Plessen aan. Een tip van mij: less is more. De ontvangstdames (modelachtige types in fabulous outfits) drukten ons een dik boek in de hand met een plattegrond en het overzicht van alle merken die een stand hadden. Het waren er in totaal 891, dus was er een handige indeling gemaakt van 8 onderdelen. Het liep van Department waar wat meer mainstream merken als Björn Borg en Dept waren vertegenwoordigd, tot Subculture waar de underground mode als skatermerken WESC en Vans welig tierde.

Het meest interessante onderdeel was Next, waar jonge ontwerpers uit binnen- en buitenland hun collecties presenteerde. Hier was het wel even waard om de kleding van wat dichterbij te bekijken, want er waren interessante merken om te ontdekken. De kleding van het Zweedse Hope (met een zeer charmante Vlaamse vertegenwoordiger) gooide hoge ogen met goede basic kleding met interessante details. Ook Neerlands trots Joline Jolink kwam met een collectie waarvan een aantal stukken zeer mooi zouden staan in mijn kledingkast. Red Light Fashion District werd getoond door middel van een peepshow: door een klein gaatje kon je een blik werken op de ontwerpen van o.a. Bas Kosters en Jan Taminiau.

380

Na een verfrissend drankje in VIP/Press lounge (heerlijk, blogger zijn), stortten we ons op de winkel van de Modefrabriek, de Superstore/Six. Er was hier van alles te koop, van meubilair tot snorren aan kettingen. Het was moeilijk om de portemonnee in de tas te houden, helemaal toen we ringen zagen met toetsenbordtoetsen erop van Typering, een musthave voor iedere fashionista met een computer. Voor degene onder ons die hun seksspeeltjes graag nostalgisch zien, was er the Milkmaid van Studio Oooms, een dildo met Delftsblauwe print.

3711

Het ons kent ons gehalte was wel erg hoog op de beurs, je kreeg vaak geen aandacht als ze je niet ergens van kenden. De vertegenwoordigers waren vooral bezig potentiële kopers binnen te halen, wat eigenlijk ook het doel van de Modefabriek is. Maar over het algemeen was het een erg leuke beurs, met op elke hoek weer een nieuw collectie om van versteld te staan. Kortom, de Modefabriek van 2009 was mooi beeld van wat ons te wachten staat in 2009 op het gebied van mode.

Willemijn van der Zwaan

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies