MoMo #9 - Mobiele games: een interessant business model?

Vorig artikel Volgend artikel

Mobile Monday gaat vandaag over Mobile Gaming. Het is logisch te beginnen met de populariteitscijfers van gaming en dat doet Jeroen Elfferich van ExMachina dan ook. De game industrie (exclusief the consoles zelf) ziet dit jaar immers een recordomzet van 27 miljard wereldwijd, wat precies evenveel is als de omzet van films.

MoMo #9 - Mobiele games: een interessant business model?

De populariteit van games is een trend die zich doorzet naar mobiel. De meest gedownloade apps in de App store van Apple zijn games. Inmiddels zijn we ook al jaren gewend aan games op onze mobiel: op bijna elk toestel zitten standaard games geïnstalleerd, zij het vaak Snake of Tetris. Maar niet alleen fabrikanten bieden games aan, vaak worden ze ook door operators gedistribueerd, door zelfstandige commerciële bedrijven zoals Jamba, en dus via het nieuwste model: via App Stores van Apple en Google, waardoor zelfstandige developers hun games eenvoudig aan de cosument kunnen aanbieden.

In Azië is Mobile Gaming op dit moment het meest populair, op de voet gevolgd door Europa en Noord-Amerika die in onderlinge verhouding groeien. Toch stagneert de groei van de markt op dit moment een beetje. Net als voor gewone gamingconsoles is het immers tamelijk kostbaar om mobiele games te ontwikkelen: compatible met zo veel mogelijk verschillende toestellen en grafisch het liefst zo mooi mogelijk uitgewerkt.

Tijdens MoMo #9 krijgen we een groot aantal pitches van Mobiele gamebouwers. Carl Costa van 123play, Ronald Lenz van 7scenes, Erik ’t Sas van Khaeon en Richard Hazenberg van Lunagames presenteren de games die zij al ontworpen hebben en met welke doelstellingen.

Lunagames ontwikkelde in samenwerking met Endemol bijvoorbeeld een Deal or No Deal game die als casual game gretig aftrek vindt. De game wordt gedistribueerd via de portals van ’s lands bekende providers maar ook online via Tvgame.nl (vanaf maart 2009). Het verhaal is niet wereldschokkend, maar het is vooral jammer dat de belangrijkste vraag niet wordt behandeld: wat de game kost, hoe vaak hij wordt gedownload, maw: wat het oplevert.

Dan maar door met de theorie. Kamar Shah (ex-Nokia, nu zelfstandig mobile consultant) geeft allerhande tips: Wie een mobiele game ontwikkelt moet altijd een demo ter beschikking stemmen. Een game moet op zo veel mogelijk manieren te betalen zijn, want daarmee is hij beschikbaar voor zoveel mogelijk klanten. Interessant, maar wanneer verdient een game zich nu precies terug? Bij het vragenrondje legt cowgirl Monique de Haas de spreker het vuur direct aan de schenen, maar ook hij weet geen precieze cijfers over de revenue van een enkele, succesvolle mobiele game.

Wie ons wel een mooi voorbeeld weet te geven: graag een reactie in de comments, we zijn erg benieuwd!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies