LeWeb08 in retrospect

Vorig artikel Volgend artikel

Wat ons van LeWeb08 vooral bij zal blijven is dat het er zo vreselijk koud was. Het bleek achteraf echter geen krenterigheid van de organisatie dat de bezoekers twee dagen lang met winterjassen, mutsen, handschoenen en sjaals in de zaal zaten: Een dag voor het congres ging de verwarming stuk.

LeWeb08 in retrospect

Dat gegeven lezen de meeste bezoekers echter pas gisteravond als zij onderweg naar huis zijn, o.a. op TheNextWeb.com. Zoals Boris Velhuijzen van Zanten daar terecht opmerkt had het stukken gescheeld als de organisatie ons wel van deze situatie op de hoogte had gesteld, en ook van het feit dat ze - terwijl de bezoekers feest vierden op het MySpace feestje - dinsdagnacht doldruk zijn geweest met het aanbrengen van nieuwe verwarmingselementen.

Het gebrek aan een stabiele, snelle internetconnectie veroorzaakte ook bij veel bezoekers ergernis. En dat terwijl er dik een ton geïnvesteerd was in een goede verbinding. Goede verbinding of niet - op het moment dat Marissa Meyers van Google het woord nam en werkelijk alle aanwezige bloggers het nodig vonden dat momentum te gaan livestreamen, klapte de verbinding definitief.

Je zou kunnen zeggen dat we het aan onszelf te wijten hebben dus. Wij ambitieuze multimedialen die onze foto's direct op flickr willen knallen, druk aan het meeschrijven en -streamen zijn, en onze videointerviews met start-ups liefst vers-van-de-pers naar vimeo willen sturen. Aan de andere kant: Voor 100.000 euro mag je meer verwachten.

De kou, internetproblemen en beperkte lunchvoorraad daargelaten, was LeWeb wél een goed congres. De line-up aan sprekers was zonder te overdrijven erg indrukwekkend te noemen en met name de tweede dag wisten sprekers als Chris Anderson (TED), John Buckman (Magnatune), Marissa Meyers (Google) en Joichi Ito (Creative Commons) te inspireren.

Net als op veel congressen was er ook weer veel aandacht voor start-ups, maar niet op hinderlijke wijze. In de zijzalen hadden alle start-ups de ruimte voor een eigen stand waar volop interviews aan bloggers en journalisten werden gegeven, alsook natuurlijk de productpresentaties.

Op het hoofdpodium werd vooral stilgestaan bij de toekomst van deze éénpitters en hun slagingskansen in een sterk veranderde economische tijd. Die werden over het algemeen nog hoog ingeschat: Een goeie start-up heeft misschien wel 7 jaar noeste arbeid nodig om écht rendabel te worden. Ten tijde van economische crises verdwijnen concurrenten sneller en gaan externe productiekosten omlaag.

Wie nu begint met een écht goed idee heeft over 5 jaar dus dikke kans van slagen. Volgens de experts en inversteerders is het daarbij echter wel belangrijk dat start-ups al op voorhand over een rendabel business-model nadenken, want dát gebeurt helaas nog veel te weinig.

Al met al was LeWeb08 dus zeker een geslaagd event, vooral vanwege de enorme hoeveelheid interessante en internationale sprekers, bloggers, ondernemers en journalisten die het samengebracht in één van de mooiste steden in Europa.

leweb08%20day%201%20copy2

Image by @Wilg

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies