LeWeb08: John Buckman heeft tips voor Start-ups

Vorig artikel Volgend artikel

John Buckman is de oprichter van Magnatune, een platenlabel uit Berkeley dat alleen muziek uitgeeft dat onder Creative Commons licenties. Hij is ook bekend van de site Bookmooch, waar mensen gratis en voor niks boeken met elkaar kunnen ruilen. Op Le Web komt hij als ervaren ondernemer echter vooral over zijn belangrijkste tips voor andere starters vertellen.

LeWeb08: John Buckman heeft tips voor Start-ups

Buckman's presentatie heeft een titel die weinig te raden overlaat: Employees suck. Hij legt uit dat managen niet leuk is. Het coördineren van getalenteerde en gemotiveerde mensen wel. Indirect pleit hij daarmee voor het inhuren van zelfstandigen boven het aannemen van vaste medewerkers.

Échte talenten verzetten immers wel bergen werk, maar verdienen verhoudingsgewijs bijna net zoveel als middelmatige collega's. Het verklaart volgens Buckman het gegeven dat de goede krachten uiteindelijk vaak voor zichzelf beginnen, en de beste medewerkers zelfstandig ondernemers zijn. Stoppen met je baan dus, en zorgen dat je betaald krijgt voor wat je waard bent.

3097915114_937099734d Een dergelijk besluit gaat echter niet over één nacht ijs. Het begint volgens Buckman allemaal met het opschrijven van goede ideeën. Wacht 3 maanden. Zijn het dan nog goede ideeën? Vertel het dan eens aan een vriend, terwijl je met hem een biertje zit te drinken in een luidruchtig café. Zo'n plek is het Internet namelijk ook: Eentje waar je idee wel heel erg goed moet zijn om gehoord en begrepen te worden.

Maakt je idee indruk? Dan gaan we door met de vervolgstappen. Schrijf de eerste zin van je persbericht. Deze zin geldt als je elevator pitch. Bedenk een unieke, pakkende naam. Ontwerp de homepage. Onderzoek hoe je de dienst zo goedkoop mogelijk kunt produceren. Want geld lenen is uit den boze. Als het idee niet blijkt te werken wil je het immers zonder schulden opzij kunnen zetten.

Lanceer de site voordat ie klaar is om vast feedback te krijgen, en schrijf zoveel mogelijk bloggers aan met je pitch. Let er bij het benaderen van traditionele media op dat je altijd freelancers aanschrijft, die zullen namelijk veel sneller een artikel over je schrijven dan vaste redacteuren, zeker als het product ze persoonlijk aanspreekt.

Wordt je verhaal opgepikt? Dan kun je gaan uitbouwen. Als je persbericht geruisloos in de prullenbak verdwijnt was je idee misschien toch niet zo goed en kun je beter opnieuw beginnen. Zorg daarom ook dat je je baan zolang mogelijk aanhoudt. Startuppen doe je in de avonduren en weekends, niet fulltime. Stop pas met werken als je bedrijf net zoveel oplevert als huidige salaris.

Klinkt logisch allemaal, maar Buckman weet de enorme hoeveelheid startende ondernemers in de zaal wel erg goed met hun neus op de feiten te drukken. Internet start-ups worden vaak pas na een jaar of zeven écht succesvol. Wie net begonnen is zal dus nog even moeten doorzetten. Maar bekijk zeker even Buckman's gehele presentatie op Slideshare ter stimulans:

Employees Suck
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: bookmooch magnatune)
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies