Characters maken gezond eten leuker

Vorig artikel Volgend artikel

Characters helpen om gezonde producten leuker te maken. Dit is vandaag de centrale boodschap van Moniek Buijzen en Simone de Droog, onderzoekers kind & commercie aan de Universiteit van Amsterdam, tijdens het congres Trends in Baby-, Peuter- en Kleutermarketing.

De presentatie begint met een aantal trends, zoals dat er steeds meer kinderen zijn met overgewicht. Ook dat er groeiende aandacht is voor het stimuleren van gezonde eetgewoonten en dat we in de praktijk kunnen zien dat fabrikanten characters op groenten en fruit plaatsen. De hoofdvraag waar de presentatie om draait is dan ook “kan een character een gezond product als fruit aantrekkelijker maken?”

Characters maken gezond eten leuker

Basisinzichten die het onderzoeksduo meenemen in het onderzoek, zijn onder andere:
- kleuters verkiezen snoep boven fruit (vanaf 2 jaar)
- tijdens kleuterjaren ontwikkelen kinderen hun eerste ideeën over eten
- snoepverpakkingen hebben een kindvriendelijker uitstraling dan onverpakt fruit
- fruit kan aantrekkelijker worden door hierop ook in te spelen
- characters plakken op een verpakkingen is een bewezen marketingtechniek

Kinderen vinden characters leuk. Niet alleen omdat ze een hoge visuele aantrekkingskracht hebben, maar ook emotioneel voelen zij zich hiertoe aangetrokken. Ze vinden het leuk, zien ze steeds meer als ‘vriendjes’, ontwikkelen hiervoor een voorkeur en willen eigen nog meer tijd met deze ‘vrienden’ besteden.

Het onderzoek van De Droog en Buijzen onderscheidt twee soorten characters: bekende characters (zoals SpongeBob, Bob de Bouwer) en onbekende characters (speciaal voor merk ontwikkeld). Vooral de bekende characters zijn succesvol om emotionele binding mee aan te gaan.

Met kinderen zelf hebben zij het onderzoek uitgevoerd, door verpakte bananenstukjes uit te proberen. Dat deden zij met een bekende én onbekende character en zonder welk character dan ook op de verpakking.

Uit dit onderzoek blijkt vooral dat een character weinig invloed heeft op hoe kinderen over snoep denken. Snoep heeft altijd nog de voorkeur. Echter, een character heeft wel een positieve invloed op de keuze voor fruit. Het wordt door kids eerder uitgekozen dan bijv. een banaan zonder character erop. Volgens het onderzoek maakt het dan niet zoveel uit of het een bekend of onbekend character is, maar daarover zegt De Droog dat zij niet helemaal weet of dat klopt... Daar wil ze graag nog meer onderzoek naar doen in de toekomst.

Duidelijk verhaal dus, allemaal aan de character ;-)

Meer weten over Moniek Buijzen? Bekijk haar profiel op de UvA website. En het profiel van Simone de Droog staat op de cam-ascor website.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies