Trends in baby-, peuter- en kleutermarketing: Suzanne Dölle

Vorig artikel Volgend artikel

Eén van de sprekers op het congres Trends in Baby-, Peuter- en Kleutermarketing is Suzanne Dölle. Zij is werkzaam als onderzoekster en pedagoge, bij Qrius. Dit is het bureau dat onder andere elke twee jaar een boekje uitbrengt waarin Het Jongeren Onderzoek uiteengezet wordt.

Vandaag houdt Suzanne een presentatie getiteld “Opgroeien van baby tot kleuter”, waarin onderzoeksresultaten zijn verwerkt over het mediagedrag, favoriete merken, voeding en informatiebronnen van deze groep, waaronder natuurlijk ook de ouders vallen.

Trends in baby-, peuter- en kleutermarketing: Suzanne Dölle

Het onderzoek dat vandaag wordt gepresenteerd door Dolle, maakt deel uit van Het Jongeren Onderzoek (eerder in dit artikel al gemeld). Dit onderdeel is een indicatief onderzoek, verricht onder ouders met kinderen van 0-6 jaar, gedurende heel 2009.

Dölle legt nadruk op het feit dat elk kind zich anders ontwikkelt, maar dat zij globaal wel in segmenten zijn op te delen. Daarnaast vertelt ze dat het erg belangrijk is om de ouders niet te vergeten. 0-6 jarigen én hun ouders zijn dus een duale doelgroep. Qrius hanteert de volgende leeftijdssegmentatie:

Baby – 0 tot 1 jaar – Afhankelijk
Dreumes – 1 tot 2 jaar – Ontdekken
Peuter – 2 tot 4 jaar – Eigen wil & ik
Kleuter – 4 tot 6 jaar – Naar school

Ingaand op de ouders van kinderen 0-6 jaar, vertelt Suzanne het volgende. Het leukste moment van deze ouders is in de vroege ochtend, waar zij vooral de meeste saamhorigheid voelen. Minst leuke moment is het eind van de dag tussen 18 en 19 uur vanwege de hectiek, file en stress. Voor beide situaties zijn producten te noemen die hiervoor een ‘oplossing’ of hierop een toevoeging vormen.

Wat vinden ouders het leukst om te doen met hun kinderen? Dat verschilt nogal per leeftijd. Ouders met baby of dreumes houden vooral van korte/veilige activiteiten, bijvoorbeeld wandelen. Naarmate hun kinderen ouder worden, gaan ouders verder van huis. Zo gaan zij met hun kleuters bijvoorbeeld graag op stap naar pretparken.

bugaboo

Eén van de voorbeelden die erg goed op de doelgroep zijn toegespitst, volgens Dölle, is de online community van Bug-a-Boo (Friends). Andere voorbeelden van sites die ouders graag bezoeken: The kids daily, uitmetdekinderen.nl, Opvoedendoejezo.nl.

Wat vinden ouders geen leuke momenten? Boodschappen doen, op weg in de auto, luier verschonen. Goede voorbeeld dat hierop inspeelt: ikea family. Kids vinden het leuk om daar naartoe te gaan en ouders voelen zich hierdoor veel minder belemmerd om hun ‘boodschappen’ te doen bij de keten.

snoetenpoetsers

Een greep uit de favoriete producten van ouders: luiers/pampers, snoetenpoetsers, spenen difrax. En hun merken: Hema, Zwitsal, Olvarit, VSM.

Ouders & internet, wat doen ouders online?
Veel gaan nar jonge gezinnen website. Praktische info (baby), opvoedsites (ouders online, moeders KRO) meer gebruikt door ouders met peuters. Kleuters sites met financiën en scholen. Daarnaast veel gebruik door alle ouders: medische sites, informatiesites, shoppen online (kinderkleding sites, marktplaats, makkelijke producten zonder advies nodig), fora (bepaald type moeder, start als ze zwanger zijn, ervaring uitwisselen). Pampers dorp (community).

pampers

Kinderen (samen met ouders) op internet, wat doen zij?
Start al zo rond 1,5 jaar oud, samen filmpjes kijken en spelletjes spelen. Kwart van peuters aantal keer per week, helft van kleuters bijna dagelijks. Favoriete sites: Nijntje, KRO kindertijd, Totlol.com en character websites. Een deel van ouders wil juist niet dat hun kids online actief zijn.

totlol

Wat betreft tv zijn er diverse zenders die ouders en hun kids kijken. Via digitale kanalen (Nick JR, Baby tv) maar ook analoog. Ouders vinden het over het algemeen leuk als hun kids tv kijken omdat ze er iets van leren, veel tv voor jonge kids is educatief ingestoken. Daarnaast gebruiken ze de tv nog redelijk vaak als oppas (even zelf iets anders doen terwijl kids tv kijken).

Qua opvoeding haalt Dolle 3 type opvoedstijlen aan, namelijk:
Autoritair (streng, duidelijke regels)
Autoritatief (coachend, poldermodel)
Permissief (alles mag, verwennen)

Deze verschillende ouders reageren natuurlijk allemaal ook weer verschillend op bepaalde producten en marketinginitiatieven.

Een aantal vragen aan Suzanne Dolle:

1. De doelgroep 0-6 jarigen is natuurlijk erg divers. Wat zou jij adviseren in communicatie richting deze doelgroep?
"Ouders zijn leading, stem communicatie vooral op de ouders af. Ook afstemmen op ontwikkelingsniveau van kind. Dat kun je het best net iets boven het niveau leggen van de kids waarop je je richt i.v.m. stimuleren van de leercurve. Probeer verder ook relevant te zijn voor ouders. Bijvoorbeeld door: expertrol uit te bouwen, los een probleem van ouders op, schep rust / harmonie in de dagelijkse routine, bied edutainment, samen momenten / samen blij zijn."

2. Wat zou je voor toekomstige online initiatieven aanraden?
"Nog invullen. Advies van Dölle is ook hier: wees relevant. Verder is online, primair gericht op kids, nog best wel ruimte voor sites die gericht zijn op vermaak / edutainment. Ook gelinkt aan characters, dat zou er nog wel bij kunnen."

4. Hoe denk je dat deze doelgroep staat tegenover commercie? Zijn er zaken waarop je moet letten?
"Wat betreft de kinderen zelf, dat gaat allemaal nog erg goed. De meeste partijen weten dat het niet nuttig of in sommige gevallen not done is om te adverteren richting deze jonge kinderen. Ouders daarentegen, die weten heel goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Ik verwacht dat rondom deze doelgroep eigenlijk minder discussie zal zijn dan rondom de 6-12 jarigen. Dat ligt ethisch gezien ingewikkelder."

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies