M3: Recessiemarketing is bullshit

Vorig artikel Volgend artikel

Victor Knaap van MediaMonks weet het op Marketing3 zeker: het probleem van online marketeers is niet de recessie, de online bestedingen groeien tenslotte nog steeds. Het werkelijke probleem van het digitale domein is de overvloed aan mogelijkheden en keuzes. Online adverteerders en marketeers hebben geen last van teruglopende budgetten, maar van keuzestress. Die stress ziet Victor op 2 manieren terug in zijn dagelijkse praktijk: mensen verstijven van stress en doen vervolgens niets nieuws meer, of mensen raken zo overenthousiast van alle mogelijkheden dat alles wordt uitgeprobeerd, maar nooit wordt doorgezet. De methode die ze bij MediaMonks inzetten om de negatieve effecten van de keuzestress te lijf te gaan is het concept Launch & Learn.

M3: Recessiemarketing is bullshit

Launch & Learn kent volgens Victor 'De 5 O’s'

Ontginnen – het geschikt maken van de organisatie om innovatie binnen de online marketing te dragen/ aan te kunnen. Budget alloceren, geschikte mensen in huis, et cetera. Je moet je organisatie klaar maken om dit soort zaken aan te pakken

Ontdekken – Je gaat op zoek naar het idee dat de grootste kanswaarde heeft om een bijdrage aan je marketingdoelstellingen te leveren. Daar komen allemaal mogelijkheden en toepassingen uit die in meer of meerdere mate een bijdrage kunnen leveren aan je marketingdoelstellingen.
•    Briefing – ontwerp & ontwikkeling van een toepassing
•    Ontwerp & ontwikkeling – het creatieve proces en project
•    Excelleer in executie – zorg dat het goed gebeurt, dat het goed getimed is, dat het niet voortijdig wordt afgebroken of half ontwikkeld
•    Lanceren – de innovatie gaat live

Optimaliseren – In tegenstelling tot de traditionele marketeer begint het echte werk voor een online marketeer pas als de site of campagne is gelanceerd. Hier kan een groot stuk van het succes van je campagne zitten.
•    Meten
•    Rapporteren
•    Beslissen
•    Bijsturen
Denk eraan dat je geld reserveert voor media inzet en voor optimalisatie.


Oogsten -
•    Behalen van de doelstellingen nu en in de toekomst
•    Controle
•    Return on Investment
•    PR-waarde
Rationeel keuzeproces
Beheersbare processen

Als 'rule of thumb' houdt MediaMonks aan dat je 10% van je (online) marketingbudget moet reserveren voor innovaties & 10% voor optimalisatie van je campagnes.

Antoinette Hoes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies