M3: Het veranderende medialandschap

Vorig artikel Volgend artikel

De tweede plenaire discussie ging over het veranderende marketing landschap. Althans dat had het moeten gaan. In een korte “informatieve” introductie op de visie van Vodafone op mobiel gaf Harry Odenhoven aan dat Vodafone als mobiele operator ook mobiel centraal heeft gesteld.

M3: Het veranderende medialandschap

Ze zoeken naar de verbinding tussen mobiel en internet. In content en applicaties, als advertentiemedium en in de eigen marketing mix.

Rick van Baaren, gedragspsycholoog op de Radboud universiteit, houdt zich bezig met het gedrag van mensen en de toepassing daarvan in marketing en communicatie. In ‘deze tijden van crisis’ poneerde hij twee uitdagende stellingen:

1.  Het is minder nuttig om producten te upgraden of reclames steeds mooier te maken.. Dit wordt veroorzaakt door dat deel van je hersenen wat geactiveerd wordt in geval van gevaar en dat vermijdend en terughoudend gedrag oproept. Dingen nog mooier maken is dan niet effectief, het roept nog steed meer weerstand op.

2.  Deze tijden zijn niet geschikt voor customization, want mensen zijn afwachtend en inactief (inertia) en je kunt daardoor niet teveel van de klant verwachten.

 

Hoe ga je dan als marketeer om met deze wetenschap? Een voorbeeld is bijvoorbeeld de drempel verlagen voor de aankoopbeslissing, zaken uit te stellen naar de toekomst of door meer de garantie te benadrukken. Het gevoel van ‘gevaar’ wordt zo gereduceerd.

Een andere manier is inhaken op communities. In tijden van onzekerheid kruipen mensen meer naar elkaar toe en zoeken zekerheid en bevestiging bij elkaar. Dit gebeurt natuurlijk ook volop online. Communities inzetten als marketinginstrument kunnen dus in deze tijden zeer effectief zijn.

Daarna spitste de discussie zich vooral toe op de klassieke gap tussen wetenschap en praktijk en dat er te weinig kennis wordt gedeeld. Voor mij persoonlijk had er wel wat dieper op de stellingen van Rick van Baaren ingegaan mogen worden, maar wellicht komt het later vandaag nog terug.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies