M3: Andrew Keen wil verandering

Vorig artikel Volgend artikel

Andrew Keen is er in een jaar tijd niet veel vrolijker op geworden. Tijdens M3 in Utrecht steekt hij opnieuw een nors betoog af tegen ‘de cultus van de amateur’ zoals hij de huidige user-generated-conted maatschappij noemt. Media en Marketing moet geproduceerd worden door professionals, niet door leken. Aldus Keen.

M3: Andrew Keen wil verandering

Apple is wat hem betreft een perfect voorbeeld hiervan: het bedrijf is rigide, zwijgzaam en gaat zijn eigen gang. Er is geen ruimte voor inspraak van gebruikers, co-creation of dialoog. Apple ontwerpt, lanceert, zet trends en de fans volgen vanzelf. Waarom? Omdat mensen graag volgzaam zijn, en grote merken op afstand willen aanhangen.

Uit de zaal komt de vraag of Nike het idee van co-creation dan niet goed heeft opgepakt, omdat men op de Nike ID site zelf eigen schoenen kan samenstellen. Volgens Sander Dullaert (FavelaFabric), discussieleider van dit eerste debat tijdens M3, is deze vorm van inspraak een illusie. ‘Het enige wat je zelf mag bepalen is de kleur van je schoen. Dat líjkt co-creatie maar dat is het niet. Nike is niet geïnteresseerd in hoe jij de schoen verder nog zou willen aanpassen en biedt je die ruimte ook niet. Het is gesimuleerde invloed’.

Feitelijk schiet het debat alle kanten op. Er wordt ingegaan op de (online) campagne van Obama – die volgens Keen overigens wel erg goed gevoerd is, zijn team bestaat immers uit professionals – en aan het eind van de sessie belanden Dullaart en Keen via een vraag uit het publiek onverhoopt nog bij de veranderende muziekindustrie.

Keen is van mening dat de muziekindustrie hét toekomstvoorbeeld is voor wat er met andere entertainmentsegmenten gaat gebeuren: De consument wil niet langer voor muziek betalen en films, games etc zullen gauw volgen. Dat ben ik persoonlijk niet met Keen eens, omdat de game- en filmindustrie in den beginnen al veel beter op de digitale ontwikkelingen zijn ingesprongen en niet krampachtig hebben vast proberen te houden aan een oud model. Qua distributie moet je de consument gewoon altijd een stapje voor zijn, hetgeen ook het succes van de ringtonemarkt verklaard.

Gelukkig leeft Sander Dullaart nog in een waas van naïviteit en gaat fel tegen Keen in: ‘Mensen zijn echt wel bereid om voor muziek te betalen als het systeem dat het ze aanbied maar gebruiksvriendelijk en goedkoop is! Of dat ik bij een CD van Madonna ook korting op haar concertkaartjes krijg!’.

Helaas is het zo dat de platenmaatschappijen over het algemeen (nog) geen geld verdienen aan concertkaartjes en zij hun businessmodel anno 2008 dus niet op orde hebben. Want laten concerten en events nu net het enige zijn waar op dit moment nog groot geld aan wordt verdiend in de muziekindustrie. Mensen betalen niet meer voor 5Mbits op hun MP3 speler, maar wel voor een onvergetelijke ervaring in Paradiso.

En daar moet ik Keen dus gedeeltelijk gelijk geven. Het betekent echter niet dat UGC niks toevoegd aan onze huidige mediacultuur, of dat kwalitatieve content ten dode is opgeschreven. Slimme marketeers en contentproducenten doen er hun voordeel mee tijdens de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies