Diana Vreeland

Diana Vreeland

Rebel with a cause; eigenzinnig, inspirerend & baanbrekend

Vorig artikel Volgend artikel

Ze was haar tijd ver vooruit. Sommigen zouden haar het stempel ‘feminist’ geven. Zelf vond ze dat belachelijk. Ze deed gewoon haar ding. Een vrouw vol fantasie, verbeelding en creativiteit. Ze nam de regie over haar leven en deed waar ze in geloofde.

Geïnspireerd door de documentaire ‘ The eye has to travel’ , duik ik in haar leven. Roerig, inspirerend, baanbrekend en one of a kind!

Geboren in 1903, was ze een kind van de 20e eeuw. Een lelijk kind, helaas. Naast haar mooie zus moest zij het stellen met een minder mooi voorkomen. Iets wat haar moeder niet onder stoelen of banken schoof. “Jammer dat je zo lelijk bent. “ Je moet er als jong meisje maar mee dealen. Het heeft haar gevormd. Gesterkt door die ‘achterstand’ heeft ze van haar leven iets gemaakt. Betekenis gegeven en is ze een voorbeeld voor vele anderen.

diana

In een tijd waarin vrouwen zich vooral lieten onderhouden door een man, was ze een uitzondering. Had ze haar eigen ding. Ambitie, carrière, en niet zomaar een. In de modewereld is ze een icoon en bekend bij de groten in de industrie.

Ze werd geboren in Parijs. ‘A blessing’ zou ze later zeggen, want Parijs is waar alles gebeurt. Later verhuisde ze met het gezin naar de Verenigde Staten door het uitbreken van de 1e wereldoorlog. In 1924 trouwde ze met Thomas Reed Vreeland, een bankier en de liefde van haar leven. Ze kreeg samen met Thomas twee zoons, Thomas en Frederick. In 1929 verhuisden ze naar Londen. Dichtbij Parijs. Een verademing vergeleken met het – in haar ogen - stijlloze America. In Londen opende ze een lingeriezaak. Ongewoon in die tijd om als vrouw aandacht en geld te besteden aan luxe ondergoed, maar een schot in roos. Welgestelde vrouwen waren haar cliëntèle. Regelmatig reisde ze naar Parijs, onder andere naar Coco Chanel, die ze in 1926 had ontmoet. Ze was een fan van Coco, want zij begreep als geen ander wat vrouwen wilden dragen. Dat ze niet alleen maar mooi konden zijn in de salon, maar ook kleding nodig hadden waarmee ze zich buiten en in de regen konden begeven. Evengoed fashionable!

In 1935 verhuisde het gezin toch weer terug naar New York, waar ze een jaar later aan de slag ging als columnist voor de Harper’s Bazar. De hoofdredacteur had haar zien dansen en was onder de indruk van haar modische voorkomen. Deze vrouw begrijpt mode en ze gaf haar een eigen column ‘Why don’t you’ en daarin gaf ze de meest wilde, extravagante ideeën. Zoals ‘why don’t you paint a map of the world on all four walls of your boys' nursery so they won't grow up with a provincial point of view?’ of ‘why don’t you wash your blond child’s hair in champagne, as they do in France.’ En dan te bedenken dat het magere jaren waren. Oorlogstijd.

why don't you

Later werd ze bij Harper’s Bazar mode redacteur. Lauren Bacall werd door haar ontdekt (en had later een glansrijke carriere als actrice). Jacky Kennedy door haar geadviseerd, terwijl haar man president werd. En de bikini werd door Vreeland groot gemaakt na de Tweede Wereldoorlog, als ‘the most important thing since the atom bomb. ‘ Fotoreportages waren niet zomaar mooie plaatjes, maar moesten uniek zijn, een verhaal vertellen, prikkelen.

In 1962 verliet ze Harper’s Bazar om hoofdredacteur te worden van Vogue. Destijds een nogal braaf blaadje waar een frisse wind hard nodig was. Diana kreeg de vrije hand en lifte mee op de ‘ youth-quake’ die volop aan de gang was in Europa. Met de Beatles, Twiggy en maakte gebruik van jonge fotografen met een nieuwe kijk op mode fotografie.


Tot 1971 was ze aan het roer. Toen besloot Vogue dat het tijd was voor een ander bewind en kon Vreeland vertrekken. Ze had het er moeilijk mee dat ze zo aan de kant werd geschoven. Lang duurde het verdriet echter niet, want een nieuwe uitdaging kwam uit onverwachte hoek. Ze werd gevraagd om adviseur te worden van het Metropolitan Museum of Modern Art in New York. Een geweldige zet, want in deze rol kon ze haar creativiteit kwijt. Kunst & mode overbrengen aan het grote publiek met toonaangevende exposities. Tot haar dood in 1991 heeft ze hier betekenisvol werk gedaan met maar liefst 12 bijzondere tentoonstellingen.

Diana Vreeland is een vrouw die haar tijd ver vooruit was. Ze stimuleerde haar kinderen om bijzonder te zijn. Of de beste, of de slechte, maar zeker niet zomaar ‘middel of the road’. Ze had een hekel aan school, maar had een geweldig gevoel voor kunst, geschiedenis en mode. In haar werk wilde ze niet presenteren wat ‘ in’ was, maar wilde ze dingen in beweging zetten. Richting geven aan de toekomst en laten zien waar het naartoe gaat.

Everybody wants their life to be like Diana Vreeland's. Heck, even Diana Vreeland wanted her life to be like Diana Vreeland's.

Een aanrader: The Eye has to travel.
diana vreeland 3
Margot van Brakel

Margot is freelance communicatie & organisatie adviseur en blogt op verschillende platforms, waaronder DutchCowgirls. #HNW #DigitalNomad #Lifehacking

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies