Zo zorg je voor jouw perfecte elevator pitch

Zo zorg je voor jouw perfecte elevator pitch

Vorig artikel Volgend artikel

Je staat in de lift met een potentiële klant, investeerder of werkgever. Wat zeg je om die persoon jou te laten onthouden en ze te overtuigen dat ze zaken met jou moeten doen?

Je hebt 60 seconden om hen ervan te overtuigen dat jij bent wie ze nodig hebben. De elevator pitch kan deuren openen die je nooit had verwacht. Het is dan ook best een stap om zomaar iemand in de lift aan te spreken.

Zorg er dus voor dat je de perfecte elevator pitch klaar hebt. Hoe die er uit ziet?

  • Wie ben je?
  • Wat heb je aan te bieden?
  • Hoe kan jouw product/dienst de ander helpen?
  • Waar ben je naar op zoek?

En dat in 60 seconden.

Zo zorg je voor jouw perfecte elevator pitch:

elevator-button-4x3

1. Schrijf het op en oefen

De ouderwetse manier is in dit geval misschien wel de beste manier. In 60 seconden gebruik je ongeveer 150 woorden en dat is niet heel veel. Het beste is om het op te schrijven, een dag weg te leggen en het dan bewerken. Herhaal dit tot je vind dat de belangrijkste elementen over jou en je bedrijf in de pitch zitten. In welke branche werk je? Welke problemen zie je en hoe kun je dit oplossen? Wat is het voordeel voor de ander? Of wat kun jij bijdragen bij het bedrijf?

Oefen ook met anderen. Zo kunnen zij je feedback geven. Is het catchy genoeg, vooral de eerste zin? Is het interessant genoeg? Misschien heeft de ander nog een paar andere tips.

2. Wat moeten ze onthouden?

Als je weet dat 90% van wat je zegt gelijk weer wordt vergeten, wat is dan de 10% die ze moeten onthouden? Focus op die 10%, zodat je zeker weet dat ze dat meenemen na je pitch.

elevator_pitch

3. Wees voorbereid op vragen en houd een visitekaartje bij de hand

De ander kan vragen stellen, wees daar op voorbereid. Als je je pitch oefent, laat anderen dan vragen stellen die voorbij kunnen komen. Zorg er ook voor dat je je visitekaartje bij de hand hebt. Je wilt niet je hele tas ondersteboven keren als je bij de verdieping aan komt!

4. De conclusie

Eindig met een conclusie of punt van actie. Wat wil je van die persoon? Wat moet de ander weten? Vraag om hun visitekaartje of stel een afspraak voor.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies