Zo ging Bla Bla Car van Frans bedrijf naar Europees bedrijf

Zo ging Bla Bla Car van Frans bedrijf naar Europees bedrijf

Vorig artikel Volgend artikel

Nicolas Brusson van Bla Bla Car praatte op The Next Web Conference over hoe Bla Bla Car zo is gegroeid en zijn visie op het groeien van startups.

Voor wie Bla Bla Car niet kent: het bedrijf laat mensen hun rit delen. Wanneer jij in je eentje naar Parijs rijdt, ben je een hoop geld kwijt en is het hartstikke saai. Als je je rit op Bla Bla Car zet, kunnen anderen jou vinden en een plek in je auto reserveren. Zo besparen jullie allemaal geld en het is nog gezelliger ook. "Share costs, share experiences," zoals Brusson zei.

In maart 2015 waren er 15 miljoen leden actief op Bla Bla Car. Vandaag zijn het er zo'n 20 miljoen, omdat Bla Bla Car gisteren bekend maakte dat ze in Mexico een bedrijf hebben ge'acqui-hired', wat Brusson uitlegde.

Het bedrijf begon in 2009 in Frankrijk, maar had wel al de ambitie om internationaal te werken. In 2010 was het een Frans bedrijf. In 2011 was het een Frans bedrijf met Europese ambities en in 2014 was het een Europees bedrijf. Dit liet Brusson zien aan de hand van investeringsronden.

Hoe het bedrijf zo is gegroeid? Door middel van het eerder genoemde 'acqui-hire'. Vind een goed lokaal bedrijf, zodat je gelijk lokaal relevant bent. Dit heeft Bla Bla Car toegepast in Duitsland, Italië, Polen, Rusland, Oekraïne, Rusland, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Servië en Mexico.

En nu komt 75% van de gebruikers niet uit Frankrijk vandaan en komen 50% van de gebruikers binnen dankzij 'acqui-hire'.

Brusson gaf ook nog wat tips voor de uitdagingen die snel groeiende startups tegenkomen:

  1. Wijs iedereen naar dezelfde richting
  2. Verlies niet je doel uit het oog
  3. Wees globaal consistent en lokaal relevant
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies