Het volgende doel van Thuisbezorgd.nl: eten laten ophalen

Het volgende doel van Thuisbezorgd.nl: eten laten ophalen

Vorig artikel Volgend artikel

Op The Next Web Conference was ook Jitse Groen, CEO van Thuisbezorgd.nl aanwezig. In een interview met hem vertelde hij vooral over marktleider worden en volgende doelen en het leiden van een groot bedrijf als Thuisbezorgd.nl.

"Wat is moeilijker; marktleider worden of blijven?" werd er gevraagd Volgens Groen is dat marktleider worden. "Om marktleider te worden moet je groot worden. Als je eenmaal groot bent, is het behouden van die positie makkelijker." De volgend vraag: "Denk je dat Thuisbezorgd.nl de wereld heeft veranderd?" Groen denkt van niet. Eerst moest hij de restaurants smeken om samen te werken, nu krijgen de restaurants een groot gedeelte van hun inkomsten binnen via thuisbezorgd.nl. Veranderd is de wereld nog niet, maar ze zijn er wel mee bezig. "We are changing it, we're not done," zegt Groen.

What's next

En de volgende doelen? Groen lacht om de vraag. "Je haalt €73 miljoen binnen bij een investeringsronde en iedereen vraagt wat er nu komt." Het eerste concrete doel is om ook marktleider te worden in Duitsland. Ook uitbreiden naar andere landen lijkt een optie. Als er wordt gevraagd om de volgende stap antwoord Groen met 'pick up'.

Er klinken twijfels in de zaal. "Waarom zouden mensen zelf eten ophalen, als ze het ook kunnen laten bezorgen?" wordt er gevraagd. "Als je naar de Chinees gaat en bestelt, moet je erna nog 20 minuten wachten voordat je je eten krijgt en naar huis gaat. Als je van te voren bestelt, hoef je niet zo lang te wachten. Of je bent aan het werk en komt onderweg naar huis langs een sushi-restaurant. Je bestelt daar je eten en haalt het onderweg op."

Skiën met 400 medewerkers

Het leiden van een internationaal bedrijf als Thuisbezorgd.nl doe je niet zomaar. Er moeten kuzes gemaakt worden. Zo begon Groen in 2000 al met Thuisbezorgd.nl, maar pas in 2012 met een investeringsronde. Zijn beredenering was dat hij eerst gebruikers moest hebben voordat mensen er in wilden investeren.

Als CEO heeft Groen er ook voor gekozen om ieder jaar te skiën met de medewerkers. "Eerst hadden we twee kamers nodig, nu meerdere hotels." Thuisbezorgd.nl heeft ondertussen 400 medewerkers verspreid over zes kantoren. "Het regelen van het skiën wordt steeds moeilijker, want we verdubbelen bijna ieder jaar in aantallen."

Uitdagingen

Waarom komt Thuisbezorgd.nl wel goed binnen in Nederland, maar is het lastiger om marktleider te worden in Duitsland of Engeland? Groen maakt duidelijk dat de andere taal geen probleem is. Één van de punten is wel concurrentie. In de andere landen zijn al bedrijven bezig met dit concept. Maar ook de mindset van de mensen is anders en dat is het lastigste.

Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van het eten te waarborgen? "We vragen klanten om hun mening van de service en het eten. Als een restaurant een laag cijfer krijgt, dan komen ze onderaan te staan. We verwijderen ze niet. Dat doen we niet omdat ze wel klanten hebben die via ons bestellen. Er zijn bijvoorbeeld veel studenten die goedkoop willen eten en bij restaurants bestellen die een minder goede reputatie hebben."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies