'Content marketing is een puber'

'Content marketing is een puber'

Vorig artikel Volgend artikel

Een adolescent op weg naar volwassenheid, zo is content marketing in Nederland te karakteriseren. Dat blijkt uit onderzoek onder marketeers en bureaus tijdens de tiende Meetup van de Content Club (#CC10), het open kennis- en discussieplatform over de kracht van content en content marketing.

Content marketeers Albert Jan Huisman en Bert van Loon vroegen de meer dan zevenhonderd leden van de Content Club Meetup en de meer dan zestienhonderd leden van de Content Club Linkedin groep naar hoe volwassen content marketing in de organisaties waar zij in of voor werken is. ‘Op de stelling “Binnen mijn organisatie is het voor iedereen helder hoe een effectief en succesvol content marketing programma eruit ziet” antwoordt twee op de drie stellig “nee”,’ zegt Huisman. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten is het antwoord ‘ja’ voor vierenveertig procent van content marketeers ondervraagd door het Content Marketing Institute.

Minder dan een kwart van de Nederlandse respondenten blijkt een gedocumenteerde content marketing strategie te hebben. Veertig tot zestig procent daarvan deelt die intern niet of onvoldoende. Een op de drie content marketeers heeft wel een strategie, maar heeft die niet vastgelegd. Ongeveer de helft van organisaties heeft evenmin een vastgelegde editorial statement. De ondervraagden vinden zelf dat het gebruik van content marketing in hun organisaties nog jong is.

‘Content marketing in Nederland is een puber op weg naar volwassenheid,’ constateert Van Loon. Hoe kan deze puber sneller het huis uit? Huisman en Van Loon geven vier tips:

  1. Ontwikkel, documenteer en deel je strategie. ‘Je hoeft je niet te schamen voor een niet-perfecte strategie,’ zegt Van Loon. Hij adviseert agile te denken: begin bij versie 0.1 en werk dan naar versie 0.2.
  2. Bouw een content marketing R&D cultuur. Sla aan het proberen. ‘It’s better to ask for forgiveness than to ask for permission,’ meent Van Loon.
  3. Ontwikkel en volg een sterk editorial statement. Denk hierbij na over welke belofte het merk maakt.
  4. Ontwikkel een technology roadmap. Huisman en Van Loon zien soms terughoudendheid op dit vlak.

De heren besluiten met een muzikale aanmoediging voor de aanwezigen: ‘I don’t know where I’m going but I can’t wait to get there, van David Lee Roth. Dat zou op ons t-shirt moeten staan,' zegt Van Loon. 'Fuck you,onzekerheid!’

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies