Carrière of baby?

Carrière of baby?

Hoe combineer je het krijgen van een kind met een topbaan?

Vorig artikel Volgend artikel

Kun je als vrouw een kind krijgen en nog steeds een succesvolle carrière in media of tech najagen? Dat is de vraag die Judith Bitterli, CMO bij AVG stelt in een presentatie tijdens SXSW Interactive. Op dit congres is zoals elk jaar veel aandacht voor nieuwe digitale ontwikkelingen, maar ook voor carrière en lifestyle advies. Een heet hangijzer, want de zaal zit bomvol ambitieuze zakenvrouwen die worstelen met precies dit vraagstuk.

Volgens Bitterli gaat het er allemaal op dat we de juiste keuzes moeten maken. "You can have it all, just not at the same time. Preparing a healthy work/life balance takes a lot of planning". Volgens de spreekster besteden veel vrouwen meer tijd aan het plannen van hun bruiloft dan hun carrière of hun privéleven. Dat is natuurlijk vreemd, dus spoort ze ons allemaal aan om elk jaar een helder plan op te stellen.

IMG_8134

Zelf gebruikt ze daarvoor een eenvoudig schema, dat ze elk jaar op 1 januari invult. In het schema geeft ze precies aan waar ze over een jaar, 5, 10 en 20 jaar wil zijn in haar leven. In termen van haar functietitel, salaris, gezinsuitbreiding, relatie, woon en werkplek. Het schema helpt haar om een duidelijk beeld te geven van waar ze naar toe aan het werken is, in plaats van "geleefd worden".

Bitterli, die zelf net als haar man jarenlang een topcarrière nastreefde, stelde de beslissing om zelf aan kinderen te beginnen uiteindelijk te lang uit. Tegen de tijd dat zij en haar man er serieus werk van wilden maken, bleek haar vruchtbaarheid dermate verminderd dat er geen gezinsuitbreiding meer mogelijk was. Daarom spoort ze jonge vrouwen aan niet te lang te wachten, maar tegelijkertijd goed na te denken over de wijze waarop je een kind en een zwangerschap uiteindelijk wil combineren met een succesvolle loopbaan.

"In Engeland krijgen vrouwen 9 maanden zwangerschapsverlof, en in Tsjechië is dat zelfs 2 jaar. Dat zijn natuurlijk ideale omstandigheden die we uiteindelijk op meer plekken zouden willen afdwingen. Het is prima om het in de jaren dat je kinderen krijgt een stapje terug te doen en tijd voor je gezin vrij te maken, dat kun je daarna zo weer inhalen.

Zorg alleen wel dat je "tech relevant" blijft: Hou je vakliteratuur bij en onderhoud actief contact met je netwerk. Zorg dat je niet compleet van de aardbodem verdwijnt en na je "rustige familieperiode" zo weer op de top van je kunnen in kunt stromen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je zelf ook niet compleet doordraait in een wereld die alleen uit speentjes, slaapjes en luiers bestaat".

Schermafbeelding 2015-03-15 om 16.56.44

Bitterli benadrukt dat mannen niet het probleem zijn als het gaat om carrière maken in de tech scene, of een andere business. Het zijn vaak de vrouwen zelf die voor "onze eigen slechte naam zorgen". Ze haalt een vrouw aan die tijdens haar zwangerschap zelf opmerkte "de laatste maanden van haar zwangerschap niet optimaal kunnen presteren omdat ze zich dan vast waardeloos voelde." Dat soort gedrag moeten andere vrouwen volgens Bitterli niet tolereren: "Spreek elkaar actief aan op stigmatiserend gedrag, alleen zo kunnen we streven naar totale gelijkwaardigheid op de werkvloer".

Overigens begint die opvoeding al bij je eigen kinderen: Of je nu een zoon of een dochter krijgt, is het zeer belangrijk ze beiden op te voeden met de zelfde mogelijkheden en carrièreperspectieven. Ze haalt het " Made with code" project aan dat jonge meiden moet stimuleren om spelenderwijs programmeerskills op te doen.

"Maar minstens net zo belangrijk is het om je dochters net als je zoons sportief op te voeden. Ik zag laatst een groep meiden van 13 een basketbalwedstrijd spelen, met ellebogen die door de lucht vlogen en ongeremd fanatisme. Door meisjes net als jongens al op jonge leeftijd competitiviteit te leren worden ze uiteindelijk ook stukken ambitieuzer op de werkvloer."

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies