Barbie laat meisjesdromen uitkomen

Barbie laat meisjesdromen uitkomen

Vorig artikel Volgend artikel

Met de boodschap ‘You can be anything’ lanceert Mattel een nieuwe campagnefilm om te laten zien dat Barbie jonge meisjes inspireert om later voor elk beroep te kunnen kiezen. In de nieuwe campagnefilm verbeelden kinderen hun toekomstige droombaan: dierenarts, professor, of misschien wel zakenvrouw?

Voor één dag nemen jonge meiden het beroep van volwassenen over, zoals dierenarts in een praktijk, docent aan de universiteit, gids in het museum of juist voetbalcoach. Deze scènes zijn gefilmd met verborgen camera’s om de eerste, spontane reacties van de volwassenen zo goed mogelijk vast te leggen wanneer ze de meisjes aantreffen op een plek waar ze een volwassene verwacht hadden. Aan het einde van de film schakelt het beeld langzaam over naar het moment dat het meisje in haar kamer hetzelfde beroep naspeelt met haar Barbiepoppen.

ycba-4b
ycba-5a

Wat gebeurt er wanneer meisjes de vrijheid krijgen om zich even in de rol te verplaatsen van datgene wat ze later willen worden? De nieuwe Barbie reclame laat meisjes in hun (misschien wel) toekomstige beroep zien én de reacties van mensen hier op. Hoewel nog niet iedereen overtuigd is, weten deze jonge girl bosses heel goed wat ze willen!

Een mooi beeld dat ouders eraan herinnert dat het spelen met Barbiepoppen kan bijdragen aan de verbeeldingskracht van jonge kinderen. Mat Miller, Executive Creative Director, BBDO San Francisco laat weten: “Wat men vaak vergeet is dat Barbie in eerste instantie is ontwikkeld om jonge meisjes duidelijk te maken dat ze, wanneer ze groot zijn, alle keuzes hebben te worden wie en wat ze willen zijn. Daarom hebben we voor de nieuwe campagne de kinderen hun ideale beroep laten ‘naspelen’ in werkelijke situaties, om ouders te laten zien dat Barbie ook op deze manier kan inspireren.”

Barbie is momenteel volop in ontwikkeling. Zo bestaat de nieuwe 2016 Barbie Fashionista-collectie uit 3 nieuwe lichaamstypen, 7 huidskleuren, 24 kapsels en 22 oogkleuren. Barbie anno 2016 is een krachtige, slimme vrouw met een sterke persoonlijkheid die precies weet wat ze wil, en daarmee hoopt het juiste voorbeeld te geven.

barbie-you-can-be-anything
Ellen Veltman

Ellen (21) is blogger bij DutchCowgirls. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, schrijven en grafische vormgeving.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies