Adobe Symposium 2015: De digitale transformatie van Adobe

Adobe Symposium 2015: De digitale transformatie van Adobe

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen woensdag 11 november 2015 vond het Adobe Symposium plaats in het EYE in Amsterdam. Verschillende sprekers kwam aan bod. Eén van de onderwerpen was de digitale transformatie die Adobe de laatste vijf jaar heeft doorgemaakt. Termen als user experience, creativiteit en merkervaring vlogen de zaal door. Adobe wil een goede workflow en ervaring voor hun klanten creëren zodat digitale marketing en user experience naadloos op elkaar aansluiten.

Bedrijven en user experience
Eén van de sprekers was Mark Zablan, de president van EMEA Adobe. Hij vertelt over de 'customer journeys' die steeds complexer worden. Mensen multitasken steeds meer, springen hierbij van het ene kanaal naar het andere of gebruiken allerlei verschillende apparaten. Keer op keer verwachten ze hierbij dezelfde goede user experience. Adobe wil bedrijven klaarstomen voor deze verwachtingen: wat is precies de juiste user experience en ben je er als bedrijf klaar voor?

Creativiteit
Inhoud en ontwerp worden steeds belangrijker - zij bepalen een groot deel van de user experience en daarmee de loyaliteit en betrokkenheid van de klanten. Marketing zal nooit door robots gedaan kunnen worden volgens Adobe, want je hebt de creativiteit van mensen nodig. Het is belangrijk om levendige, gepersonaliseerde inhoud te bieden. Technologie is maar technologie - je hebt de juiste mensen nodig. Hierbij is constante verandering en goed gebruik van data de sleutel.

Maar verandering is eng. Vijf jaar geleden maakte Adobe de grote transformatie naar digitaal. Maar liefst 70% van hun budget gaat nu naar de digitale tak en dat was in het begin een angstige gedachte, vertelt John Travis - VP Marketing bij Adobe - op het Adobe Symposium. Marketing gaat snel en steeds maar sneller. Je klanten en hun ervaringen veranderen net zo snel weer. Als bedrijf moet je dus mee veranderen en niet bang zijn om fouten te maken.

Voorspellen met data
Van alle data die we tegenwoordig hebben, kun je slim gebruik maken en bijvoorbeeld voorspellingen en modellen maken. Adobe heeft een model opgezet waarbij zij met een bepaald doel kunnen voorspellen hoeveel budget voor een campagne nodig is, welke marketingmix het beste gebruikt kan worden etc.

Test je inhoud
Eén van de grote veranderingen die Adobe de afgelopen jaren heeft doorgemaakt is het testen van hun inhoud. Ze gingen van één keer in de week naar 25 testmomenten per week. Video's, banners, afbeeldingen en teksten worden streng onder de loep genomen. Dit is geen kleine aanpassingen - het is een verandering in mindset.

De grote uitdaging is de enorme hoeveelheid data die rondzweeft. John Travis vertelt over zijn twee uur durende vergaderingen waarin 110 minuten wordt gesproken over data en welke data nu eigenlijk de 'waarheid' vertelt. In de laatste tien minuten wordt pas de vraag gesteld hoe we de data gericht kunnen inzetten. Adobe koos om één waarheid aan te houden en een tool zo in te richten dat er dus nog maar één groep is die data mogen verzamelen waarmee gewerkt gaat worden. Elke maandag komt deze groep bij elkaar: iemand van IT, e-commerce, content, copywriting etc. Zij bepalen vervolgens welke resultaten en data-inzichten worden gebruikt en plaatsen dit in de cloud. De volgende dag bepaalt het leidinggevende team de laatste beslissingen rondom de data.

Blijf je kernwaarden trouw

Transformeren betekent natuurlijk niet dat je alles wat je tot nu toe hebt gedaan aan de kant moet zetten en dat je helemaal opnieuw begint. Het is belangrijk om je huidige identiteit en kernwaarden te behouden. In een digitale wereld waar je 24 uur per dag met de klant in contact bent, is het juist erg belangrijk om persoonlijk, transparant en relevant te blijven. Vergeet ondanks alle tools en data die je hebt niet de relatie met je klanten te onderhouden - dat is wat Adobe heeft geleerd tijdens zijn transformatie, vertelt John Travis.

Nikki Mennen

Nikki Mennen is 22 jaar en schrijft als redacteur voor DutchCowgirls en Numrush. Interesse voor fotografie, lifestyle en grafische vormgeving.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies