Adobe presenteert visie op ‘experience business’ tijdens Adobe Summit 2016

Adobe presenteert visie op ‘experience business’ tijdens Adobe Summit 2016

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week vond dé jaarlijkse digital marketing conferentie van Europa plaats: Adobe Summit EMEA 2016. Tijdens het evenement in Londen deelden verschillende experts uit de sector hun inzichten. Ook werden de nieuwste marketingtools en innovaties getoond.

Termen als user experience, experience business, creativiteit en merkervaring vlogen de zaal door, terwijl de experts hun woord deden. Marketingexperts als Simon Chatfield, hoofd e-business & CRM bij Heathrow en Giles Richardson, hoofd analytics bij Royal Bank of Scotland, deelden hun ervaring met het publiek. Daarnaast lieten onder meer Vodafone, Spotify, L’oréal, Aston Martin Lagonda en Unilever zien hoe zij vooroplopen in de volgende grote ontwikkeling binnen de industrie: namelijk die van de “Experience Business”.


26922948776_dbf3524e51_k
25636003314_0e1611fe71_k
26174491961_431d75351f_k

Experience business wave

Mensen multitasken steeds meer, en springen van het ene kanaal naar het andere. Vaak gebruiken ze hierbij allerlei verschillende apparaten. Wél verwachten ze hierbij dezelfde goede user experience. Adobe wil bedrijven klaarstomen voor deze hoge verwachtingen, en laten zien hoe je hierop in moet spelen. Wat is precies dé user experience van de toekomst, en hoe pak je dit als bedrijf aan? Marketing gaat steeds sneller. Klanten en hun behoeftes veranderen constant. Als bedrijf moet je hierop in kunnen spelen en niet bang zijn om fouten te maken.

Mobiel gebruik maakt nog altijd een opmars en neemt de plaats in van de desktop of laptop. De klant wil gepersonaliseerde merkverhalen ontvangen, en via mobiel is dit eerder te bereiken. Belangrijk hierbij is wel om je boodschap af te stemmen op het medium waarvan gebruik gemaakt wordt. Ieder kanaal is anders, dus de content ook niet overal hetzelfde.

Creativiteit en marketing

Mooi design en aansprekend beeld worden steeds belangrijker - zij bepalen een groot deel van de user experience en daarmee de betrokkenheid van de klant. Het bieden van een unieke ervaring is nu belangrijker dan ooit bij marketing. Marketeers verkopen eigenlijk geen product meer, maar de ervaring die komt met het merk. Digitale marketing gaat over mensen, en de consument is de baas. Marketing zal niet door robots gedaan kunnen worden volgens Adobe, want creatieve breinen blijven onmisbaar. Het is belangrijk om relevante, gepersonaliseerde inhoud te bieden. Hierbij is constante verandering en goed gebruik van data uiterst noodzakelijk.

26681087970_1ee76448dc_k

De wereld veranderen door digitale ervaringen

Experience design is complex en snel. Bedrijven moeten de juiste content bieden aan de juiste persoon, op het juiste moment. Het kernproduct is de ervaring die het merk biedt. Belangrijk is het dan ook om een consistente, relevante en persoonlijke ervaring te bieden. De beste ervaringen worden uiteindelijk geboden met steengoede content. Vaak wordt dit gedaan in de vorm van storytelling. Verhalen wekken emoties op, en emotie brengt weer verandering teweeg.

In een digitale wereld waar je als bedrijf 24 uur per dag met de klant in contact bent, is het essentieel om transparant en relevant te blijven. Vergeet ondanks alle data en tools die je hebt niet hoe belangrijk het is de relatie met de klant te onderhouden. Klantcontact valt of staat uiteindelijk met één ding: de juiste communicatie.

26681168290_e37c593927_k
26886108031_405df7dd27_k
26936741146_17aa9750bb_k
Ellen Veltman

Ellen (21) is blogger bij DutchCowgirls. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, schrijven en grafische vormgeving.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies