5 kwaliteiten van de beste werknemer

5 kwaliteiten van de beste werknemer

Vorig artikel Volgend artikel

Je hebt altijd die ene collega die alles lijkt te kunnen en perfect binnen het bedrijf past. Helaas is niet iedereen geboren met die zesde zintuig op de werkvloer. Gelukkig hebben wij daar iets op gevonden! Het gaat vaak om een combinatie tussen skills en je mindset: hier 5 eigenschappen die jij moet ownen als je super-werknemer wil worden.

super-employee

1. Kies de juiste omgeving voor het ontwikkelen van je talenten

Het is moeilijk om werknemer van het jaar te worden als de belangen van het bedrijf niet aansluiten bij jouw kennis, talenten, waarden en skills. Uit een onderzoek van Cicero Group blijkt dat één van de belangrijkste factoren bij productieve werknemers het hebben van erkenning is.

37% van de respondenten zegt dat de erkenning die zij kregen van hun werkgever de grootste drijfveer is voor het behalen van goede resultaten. Kies dus een bedrijf of werkgever waar jouw werk gewaardeerd wordt en je skills het beste tot uiting komen.

top-of-the-mountain

2. Let op de belangen van je baas

Als je een goede werknemer wilt worden, moet je goed kijken naar de voorkeuren en interesses van je werkgever, maar ook de mensen die boven jouw baas staan. Bekijk niet één laag van het bedrijf maar kijk naar het geheel.

Door naar je superieuren te kijken krijg jij inzicht in wat de belangrijkste projecten en doelen van het bedrijf zijn. Misschien grijp je hierdoor iets te ver buiten je boot of participeer je in projecten en vergaderingen die niks met jouw functie te maken hebben. Dit leidt wel tot de toegang en informatie die jij nodig hebt om te begrijpen hoe bedrijfsleiders denken en wat zij nodig hebben.

Super-employees are doing things above and beyond what other employees are doing, and they’re showing interest. They’re motivated and showing they want to learn what it’s like to be at the top.
- Gayle Lantz, oprichter van WorkMatters, Inc.
keep-calm-and-focus-on-the-bigger-picture

3. Focus op zowel dagelijkse verantwoordelijkheid als 'the bigger picture'

Goede performers hebben het inzicht om een duale focus te houden op zowel de klussen die meteen gedaan moeten worden als hoe dit past binnen het grotere plaatje. En als ze dit niet begrijpen, zoeken ze de informatie op om het belang van bepaalde taken beter in te zien.

Als jij met deze focus en vanuit beide perspectieven naar je dagelijkse taken kan kijken, en goed begrijpt wat je moet doen en waarom dat zo belangrijk is, leer je strategischer om te gaan met je werk en anticipeer je daar ook op. Dit kan betekenen dat je weet wat er gedaan moet worden voordat anderen dat überhaupt door hebben. Door dit verbrede perspectief weet je waar je prioriteiten liggen, waardoor je je activiteiten en energie kan focussen op hetgeen er het meest toe doet voor het bedrijf.

think_big1

4. Creëer ruimte voor het grotere denken

Boost je performance door vrije momenten in te plannen. Met een beetje tijd tussen vergaderingen of bezigheden in kan jij je richten tot het simpele denken of werken aan een project dat extra concentratie vereist. Het zorgvuldig inplannen van je dag zorgt ervoor dat jij jezelf de grootste kans op succes geeft.

Sometimes, it’s just very practical actions—getting to places early, not rushing from meeting to meeting if you can help it—to give yourself time to do what you need to do.
- Gayle Lantz

Haast hebben, afgeleid zijn, honger hebben of op andere wijze oncomfortabel zijn gaat jou niet helpen met het verrichten van kwalitatief goed, inzichtelijk werk. Als je relaxed en uitgeslapen bent kan jij het beste uit je werk halen.

Climbing-image

5. Ga goed om met je collega's

Als je een goede werknemer wil worden moet je goed om je heen kijken. Wees op goede voet met je collega's en probeer aan te voelen wanneer iemand iets nodig heeft. Zachte eigenschappen als empathie en je kunnen relateren aan een ander laten zien dat jij de moeite neemt om iemand te begrijpen.

A large part of any business is helping people work together well. Super-employees make that a top priority. They look at relationships as something that’s critical to success in the business—not just doing the work.
- Gayle Lantz

En, ben jij een super werknemer? Nog niet, kijk dan ook even naar deze tips om je productiviteit te verhogen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies