Van koffiepads naar versgemalen koffie: Interview met de brand manager van Saeco GranBaristo

Vorig artikel Volgend artikel

Al eerder schreven we een review over de nieuwe Saeco GranBaristo, maar wat biedt nu meer inzicht dan het interviewen van de ontwikkelaar van het apparaat? Dat dachten wij ook dus interviewden we de brand manager van Saeco met de prachtige naam MariaRosaria Schettini.

Van koffiepads naar versgemalen koffie: Interview met de brand manager van Saeco GranBaristo

Volgens MariaRosaria heeft de ontwikkeling van nieuwe koffieapparaten lange tijd stil gestaan en was de groei die de producten doormaakten eerder te danken aan agressieve marketing-campagnes dan aan innovatie. Daar moest iets aan veranderen en dus werd in 1985 door Saeco de eerste boon-naar-kop-machine gelanceerd; een concept dat de manier waarop mensen thuis koffie drinken volledig heeft veranderd. Het doel van de Saeco GranBaristo was daarom om deze technologie verder te ontwikkelen maar dan nóg beter; minder onderhoud, meer variatie in drankjes en met een stijlvol design.

De Saeco GranBaristo is een must-have voor koffie liefhebbers door de grote variatie die mogelijk is en het stijlvolle design van het apparaat. Zo is het mogelijk om zestien verschillende types koffie te zetten en is het apparaat klein en stijlvol waardoor deze niet misstaat in de woonkamer én past in een kleine keuken. Bovendien vertelt Mariarosaria dat de focus ook ligt op het creëren van een unieke gebruikerservaring. Het onderhoud dat het apparaat nodig heeft is bovendien drastisch verminderd, “which is key to grant perfect coffee”, zegt Mariarosaria.

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaats gevonden in de manier waarop wij koffie drinken. Eerst dronken we filterkoffie, toen pads, cups en nu lijken we weer terug te gaan naar bonen. Volgens MariaRosaria is koffie een groeiende markt en cultuur wereldwijd. Volgens een onderzoek is de geur van koffie hetgeen dat mensen het meeste drijft om een nieuwe machine te kopen; deze geur kan je humeur positief beïnvloeden. Het voordeel van een bonen-naar-kop-machine is dat je zélf de perfecte melange kan samenstellen en niet afhankelijk bent van de smaak van een producent.

Verder zijn er veel trends waar te nemen in type koffie zoals lattes, chocolade en frappuccino. Volgens MariaRosaria beïnvloed de manier waarop we bij een café onze koffie zouden drinken, steeds meer de manier waarop we thuis koffie willen drinken; de Saeco GranBaristo speelt daarop in met alle verschillende variaties die het apparaat aanbiedt.

Over de toekomst en plannen van Saeco laat MariaRosaria niet veel los, wel vertelt ze dat innovatie het voornaamste is dat je onderscheidt van concurrenten. Daarom zal eind dit jaar de GranBaristo Avanti geïntroduceerd worden waarmee gebruikers de perfecte espresso, latte macchiatto of andere koffie kunnen zetten met hun smart device.

Aflsuitend geeft MariaRosaria ons nog een tip mee voor een koffiemelange bij het ontbijt: tachtig procent “washed” Robusta uit India, tien procent “washed” Arabica uit Centraal Amerika en tien procent “semi-washed” Arabica uit Brazilie. De espresso die dit oplevert is romig met een intens aroma en een ronde, volle smaak: “The espresso you can extract from this blend is creamy, with an intense and fragrant aroma, a round taste with good body and high persistence on the palate. It is sincere and never aggressive, with a final sweet note, lending itself well to the combination with milk. Definitely great for breakfast!"

Philips-Banner-Saeco-GranBaristo
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies