H&M Conscious Exclusive collection gericht op duurzaamheid

Vorig artikel Volgend artikel

Trouwen in een jurk van H&M? Met de kanten jurk uit de nieuwe exclusieve ‘H&M Conscious’ collectie is dat ineens niet zo ondenkbaar meer. Het Zweedse merk weet keer-op-keer weer een nieuwe gewilde lijn uit te brengen die binnen no time de winkels uitvliegt. Vaak in samenwerking met bekende designers als Victor & Rolf, Stella McCartney, Robert Cavalli of iconen als Madonna, Kylie en Beyonce, maar deze keer gooien ze hun exclusieve lijn over een andere boeg: duurzaamheid.

H&M Conscious Exclusive collection gericht op duurzaamheid

Conscious
H&M zet zich al langere tijd in voor de verduurzaming van het productieproces van kleding en zamelen ze kleding in in de verschillende winkels. De activiteiten zijn niet alleen gericht op de werkomstandigheden van de mensen in de fabrieken waar H&M mee samenwerkt, maar ook op de grondstoffen, het milieu en educatie. En daar worden we natuurlijk blij van, want het is gewoon veel fijner om rond te lopen in een shirtje waarvan je weet dat het niet stijfstaat van de chemicaliën, is geproduceerd in een fabriek waar ze –naar omstandigheden- goed met hun werknemers omgaan en waarvan de grondstoffen biologisch zijn. Zo koos ook Penelope Cruz voor een zwarte jurk uit de H&M Exclusive Conscious-collectie tijdens de Vanity Fair Oscar Party.

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_11

En al vorige week konden we een sneak peek krijgen van de collectie die samenviel met het kunstproject ‘Conscious New World’. Hoe zag dat eruit? Mooie zachte stoffen als biologisch  chiffron, zijde en zijde die soepel vallen zijn de basis voor deze collectie. Neutrale kleuren doen de stof nog beter uitkomen. De collectie is geïnspireerd op twee Spaanse vormen: de flamenco en het Spaanse stierenvechten (wat dan weer niet echt een heel diervriendelijke associatie heeft, maar goed). 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_8

De collectie is enerzijds gelaagd en ultiem vrouwelijk, anderzijds strakke stoere lijnen. Bestaat uit echt exclusieve stukken die je niet snel naar een standaard feestje of dag op kantoor zou dragen, zoals de ‘trouwjurk’, maar ook uit wearable zomerse stukken zoals een fantastische lange zijden overhemdjurk. De collectie heeft een iets hogere prijs range dan de standaardcollectie van H&M, maar dat is geen uitzondering bij de ‘H&M exclusives’. 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_10

Conscious New World
Naast de collectie, werd ook ‘Conscious New World’ gelanceerd. Het kunstproject waarvoor H&M en PUP creative agency samenwerkten laat kunst, fashion en duurzaamheid samenkomen. Ze koppelden kunstenaars aan een ‘muze’ en ieder maakte een werk, passend bij het thema geïnspireerd door een sterke vrouwelijke muze. 

Kunstenaar Charlotte Greeven met muze Valentijn de Hingh met het thema ‘recycling’ 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_17

Kunstenaar Jolanda van Meringen met muze Sanne Vogel voor het thema ‘lonen’ 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_1

Kunstenaar Cil Laurens met muze Victoria Koblenko voor het thema ‘educatie’ 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_3

Kunstenaar Tim van Cromvoirt met muze Eveline Vroonland voor het thema ‘water’ 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_14

Kunstenaar Denise Collignon met muze Megan Zimny Kaftira voor het thema ‘grondstoffen’ 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_4

Deze kunstwerken reizen sinds vandaag door Nederland en zijn te zien in de vitrines van H&M op vijf grote pleinen in Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Arnhem en Eindhoven. Tijdens de expositie kunnen de muzen natuurlijk niet continu meereizen, laat staan de hele dag in de vitrines neerzetten. Dat lukte al niet bij de aftrap van de campagne, daar hebben ze iets op gevonden. Net als bij de expositie van Gaultier in de Kunsthal alweer ruim een maand geleden, maken gebruik van een gesproken projectie van de muzes op poppen die de kledingstukken dragen. De reizende expositie is nog tot 12 mei te zien. 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20_2

H&M mag nog zeker stappen te maken op het gebied van verduurzaming, dit is wel een mooi project om er extra aandacht op te vestigen. Vanaf morgen is de H&M Conscious Exclusive-lijn verkrijgbaar in slechts 150 winkels wereldwijd, maar gelukkig ook online. Dat wordt dus vroeg klaar zitten om een van de pronkstukken te bemachtigen. 

H%26M%20Consious%20Noesjka%20van%20der%20Helm%20

Van de totstandkoming van het kunstproject is ook een korte docu gemaakt door filmmakers Aram en Jur:  

Making-of Conscious New World from PUP creative agency on Vimeo.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies