Buzz marketing is voorbij... start eens met crowdsourcing.

Vorig artikel Volgend artikel

Als het over merken en/of online gaat, hoor je de laatste tijd erg veel over crowdsourcing. Over de kracht van de community, het betrekken van je doelgroep bij projecten of producten, het gezamelijk bedenken van ideeën, enzovoort. We krijgen regelmatig nieuwe online initiatieven en succesvolle cases onder ogen, die ons vertellen hoe iedereen hier eigenlijk wel iets mee kan.

In zekere zin stimuleert crowdsourcing het betrekken van vrienden of vakgenoten bij wat je aan het doen bent. In die zin zou het mond-tot-mond reclame kunnen stimuleren. Maar het is niet een doel op zich. Eerder helpt het 'crowdsourcen' in de zoektocht naar inspiratie, brengt het marketeers op totaal nieuwe ideeën, kunnen er bijvoorbeeld veel grotere bergen werk door verzet worden, etc.

Buzz marketing heeft daadwerkelijk wel ander doel, namelijk het op gang brengen van een “buzz” onder een specifieke doelgroep. Hoe realistisch is dit nog tegenwoordig? Hoe erg moet je dit nog willen sturen? Het wordt nog redelijk vaak onder tieners en jongeren gedaan, maar laten deze zich nog op zo’n manier sturen?

Buzz marketing is voorbij... start eens met crowdsourcing.

Deze week kreeg ik een nieuwsbrief van Loyalty Facts. Een beetje een stoffige site, maar soms bevat het wel eens interessante informatie. In die nieuwsbrief prijkte als eerste artikel "Tieners en marketing", waar ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar was. Waar het artikel over blijkt te gaan? Buzz marketing...

Waar dit artikel voornamelijk op in gaat is het verspreiden van coupons of samples onder tieners en hoe zij hierop reageren. Het valt op dat het artikel geschreven is vanuit een perspectief van bedrijven / de marketeer. Het draait vooral om vragen als: hoe wil ik dat mijn product bekend wordt? Is iemand wel trendsettend genoeg om mijn product te buzzen? Voelt de doelgroep zich ‘bedrogen’ als we hun leeftijdsgenoten op een dergelijke manier gebruiken?

Het artikel, wat volgens de site overigens uit Journal of Consumer Marketing komt, geeft aan dat de toekomst van buzz marketing vooral ligt in het opbouwen van een relatie vanuit eerlijkheid en transparantie. “De buzz agent moet uit overtuiging handelen. Alleen zo kan hij loyaal zijn aan zijn opdrachtgever én sociale omgeving.”

Buzz Agent? Loyaal aan de opdrachtgever? Ik vraag me ten zeerste af of een dergelijke vorm van marketing nog wel toekomst heeft, zeker als ze op zo een geforceerde manier worden ingezet.

Tegenwoordig heb je het echt niet meer voor het kiezen, als merk, óf en wát tieners met je merk doen. Ze houden zich niet aan dezelfde regels als de marketeers die deze dingen bedenken. En ze denken al helemaal niet op dezelfde manier. De presentatie van Lawrence Lessig op eDay illustreerde dat maar al te goed. Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit meer sampling zou moeten doen. Maar wel dat de manier waarop je dit aan jongeren aanbiedt moet veranderen...

Belangrijker trouwens, dan het nadenken over hoe je jouw product bekend kunt maken onder de doelgroep, is zorgen dat je gewoon een tof merk neerzet. Maak producten die jouw doelgroep wil hebben en die bij hen past. Pas je merk, site, communicatie, enzovoort aan op hun gedrag en wensen.  Start bij de basis, want als je basis niet goed is, kun je nog zo hard je best doen te buzzen, maar echt groot wordt het dan toch niet.

Kan me voorstellen dat sommige bedrijven zo vast zitten in de strategiën die ze al jaren zo uitvoeren, dat het moeilijk is alles over een andere boeg te gooien… Stap 1? Probeer je toch maar eens te verdiepen in crowdsourcing, we-think of co-creatie.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies