Halloween: merkbeleving met pit

Vorig artikel Volgend artikel

Halloween, de avond voor Allerheiligen. Een feest om te vieren dat de oogst goed binnen is en tijd voor het Keltische Nieuwjaar (Samhain). Bovendien het moment waarop de geestenwereld en de gewone wereld dicht bij elkaar komen. Gisteren was het officieel Halloween, geen kinderen die hier verkleed de straat op gaan voor ‘trick or treat’, wel Halloweenfeesten voor jongeren. Afgelopen weekend werd ook in Nederland Halloween gevierd. Hoe interessant is het om hier als merk op in te haken?

Halloween: merkbeleving met pit

In Nederland groeit de populariteit van Halloween, kun je inmiddels flink wat Halloweenversiering vinden en je behoorlijk uitleven in de feestwinkel, maar het is toch nog lang niet zo groot dat het een waar commercieel spektakel is zoals eigenlijk alle andere feesten die we kennen. Eerder underground dan mainstream, mysterieus en spannend in plaats van heel toegankelijk en gewoon echt wel een beetje freaky. Zeker wanneer je je Halloweenkostuum een beetje serieus neemt. Voor de meeste merken niet zo interessant om op in te haken, voor anderen juist het perfecte event om te claimen.

Jägerland
Jägermeister werkt al een aantal jaar aan een marktverbreding. Naast de traditionele Jägermeisterdrinkers, zetten ze in op een jong volwassen en trendsettende doelgroep. Early adopters die juist openstaan voor alles dat niet mainstream is. Een doelgroep die ook niet bang is een drankje te bestellen dat Jägermeister heet. Hoe bereik je die toch best redelijk grillige doelgroep? Het alcoholische kruidendrankje doet dit met het concept ‘Jägerland’. De basis is het online platform met blogs, nieuws en video’s zoals ‘My son the DJ’ waarbij een keer niet de DJ, maar zijn ouders centraal staan.

Jägerland goes Halloween
Rode draad van het Jägerland concept is de ‘Jägerland Tour’. Een plek waarbij er fysiek contact is met de doelgroep. De locaties voor de events zijn alternatief, de muziek hoor je niet terug op de radio of op tv, maar zijn vaak upcomming artiesten met een eigen sound. De meest recente Jägerland: Halloween Edition in poppodium Simplon te Groningen.

Halloween claimen doe je natuurlijk goed. Voor wie zelf geen, of niet voldoende, in de schmink zat waren er twee visagisten aanwezig om vleeswonden, bloed of ander zombieachtige make-overs te verzorgen. De line-up was ook deze editie niet mainstream met artiesten als Dexter, Palmbomen, Presk en Timsja. De branding was subtiel, maar toch duidelijk aanwezig met logo’s een branded photo booth en stoere Jägermeisterchicks die rondliepen om het drankje aan te bieden in de kenmerkende reageerbuisjes. Geen beleving die iedereen aanspreekt, maar wel precies die doelgroep die Jägermeister wil bereiken. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies