Valtifest podium voor merkbeleving

Vorig artikel Volgend artikel

Zonnetje, gezelligheid, naar live muziek luisteren, drankje erbij... Festivals geven echt het ultieme zomergevoel. Gemerkt en ongemerkt is het niet alleen een podium voor muziek, maar ook voor merken om een specifieke doelgroep te bereiken. In te haken op de vibe van een event, recht in de doelgroep en in de meeste gevallen met een positieve associatie. Lowlands is natuurlijk immens populair onder merken, maar ook kleinschalige festivals zoals het Amsterdamse Valtifest dat afgelopen weekend plaatsvond. Wat maakt het toch zo interessant om hier aanwezig te zijn? 

Valtifest podium voor merkbeleving

Beleving
Muziek speelt sowieso al in op de emotie van mensen. Het maakt iets los. Sponsoring werkt altijd op het onderbewuste. Dit maakt het een redelijk ondefinieerbaar middel om in te zetten, maar juist heel effectief. Wat levert het nu precies op? Een eenmalige sponsoring van een vaag event niet zo heel veel, maar slim ingezet in een brede strategie veel. De combinatie van onbewuste confrontatie met een merk, beleving en herhaling is een krachtig middel. Zeker wanneer een merk op een event ook nog iets onderscheidens kan bieden. 

De doelgroep
Wat heeft een merk te zoeken op wat alternatiever en kleinschalig festival? Dat kan juist de doelgroep zijn wara een niet-mainstream merk zich op richt. Zo is de Valtifestganger precies de doelgroep voor mediamerk Vice. Alternatief en edgy, geen kuddevolger, maar juist trendsettend, jong en zelfbewust. Binnen het festival ook nog mikkend op een niche door als enige podium voor de echte metal te gaan. Tegenover Jägermeister die met 'de opa's' hun eigen succesnummer hadden. De aanwezigheid sluit voor Vice goed aan bij de rest van de strategie: content-wise (edgy, verrassend en vernieuwend), verspreidings-wise (op de plekken waar de doelgroep zit), belevings-wise (aanwezigheid kleinschalige alternatieve events en eigen events) en doelgroepgericht (jong en bewust). 

valtifest%20compilatie%202
sfeerimpressie%201
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies