Bavaria ‘kaapt’ Dublin voor een dag

Vorig artikel Volgend artikel

Smeulend rubber, gierende banden, knetterende motoren. Afgelopen zondag was de Ierse hoofdstad Dublin voor het eerst het podium van de jaarlijkse Bavaria City Racing. Het doel: een ware merkbeleving neerzetten. Geen regen of kou konden de 110.000 bezoekers tegenhouden om van begin tot eind mee te maken. Sterker nog; ze waren tot de laatste minuut uitgelaten.

Bavaria ‘kaapt’ Dublin voor een dag

Ruwe diamant
Merkbeleving is niet te koop. Het is een bepaalde ervaring die impact maakt. Een flink budget draagt er natuurlijk aan bij om iets neer te zetten dat echt overweldigend is, maar dan moet de beleving wel kloppen. Bavaria wil zich onderscheiden van andere merken en zich positioneren als ‘challenger brand’. Door het jaar heen is dit terug te zien in de commercials (Hugh Hefner, Mickey Rourke en Charlie Sheen aan de 0.0%), acties zoals, hoe kan het ook anders: de Barvariadress-actie in 2010 en dit jaar de follow-up met het hele slimme waslabel ‘don’t carry in the stadium’ en met inmiddels alweer de 10e editie van de Bavaria City Racing

De beleving moet speciaal zijn, verrassend en een positieve impact hebben op de bewoners. Niet voor niets is Bavaria altijd opzoek naar de ‘gems’. Steden die relevant zijn voor het merk, waar nog nooit iets vergelijkbaars is gehouden en waar een bijzonder stadscentrum is. De Ieren houden van bier, dat mag duidelijk zijn, maar ook autosport is zeer populair in het land. 

Belofte maakt schuld
Met de jaren ervaring in Rotterdam (6x) en Moskou (4x) heeft Bavaria een verwachting gecreëerd voor alle volgende events en een belofte gemaakt dat iedere editie de andere evenaart en misschien wel overtreft. Voor de inwoners van Ierland was 25 jaar geleden dat er een Formule 1 race werd gehouden, in het stadscentrum van Dublin is er nooit eerder iets vergelijkbaars neergezet. Een flinke, maar zeer welkome uitdaging voor het land. Praktisch iedere pub in de Ierse hoofdstad was omgebouwd tot ‘Bavaria City Racing Pub’ met vlaggetjes, racebogen, andere merchandise en natuurlijk Bavaria bier. De Ieren waren duidelijk trots dat hun stad het podium van de race was. 

Maar dat mag ook wel als niemand minder dan Jenson Button door de straten racet. Eerste in een chromen McLaren, vervolgens in een Formule 1 wagen. Naast Button reed ook de Nederlandse topcoureur Giedo van der Garde mee en jong talent Hannes van Asseldonk en vele anderen. Van de Monster Street Mania tot de Pro Drift Demo en de Super Car Parade bestaande uit Lamborghini’s, Ferrari’s en twee auto’s van Spyker. En natuurlijk ook niet vervelend voor het mannelijk oog: de Bavaria babes waren ook aanwezig. Slimme koppeling van Bavaria is de AR-app voor Android en IOS waarmee het voor alle mannen mogelijk is om op de foto te gaan met de babes. 

Toegankelijk
De Bavaria City Racing is natuurlijk geen serieuze race. Verschillende disciplines binnen de auto- en motorsport werden neergezet om een grote show neer te zetten. Toegankelijk en laagdrempelig. Hiermee is het niet alleen interessant voor fanatieke autosportliefhebbers, maar ook voor mensen die hier minder mee hebben en wel houden van een evenement een mooie beleving 

Meetbaarheid
Ja, je hebt het evenement. Dat kun je meten, maar sponsoring werkt met name op het onderbewuste en vaak is pas op lange termijn te zien wat het effect is. Peer Swinkels gaf aan dat ze doorlopend onderzoek houden over de merkbeleving van Bavaria, het event is hierin meegenomen en heeft zeker positieve invloed op het merk. Ook op de lange termijn.

Kijk ook voor een impressie naar de video van Novum

collage%20burton
guido%20van%20der%20garde
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies