De ROI van een idealistische (social) campagne

Vorig artikel Volgend artikel

Half april kwam ASN Bank met een vakantiegeldcampagne. Natuurlijk om in te haken op het jaarlijkse extraatje, maar ook voor een stukje bewustwording. ASN mag dan een van de ‘grote boze banken’ zijn, maar is tot in de kern van de organisatie bezig met bewustwording. Dit komt dan ook terug in alle activiteiten en campagnes. Kunnen commerciële organisaties wel echt iets goeds doen of is dit puur marketing.

De ROI van een idealistische (social) campagne

Ideaal plaatje
Volgens Mark Woerde van Lemz kunnen juist commerciële organisaties het verschil maken. Zo vertelde hij tijdens het Nederlands Medianetwerk in een inspirerende keynote. Niet zomaar een visie, maar onderzocht en uitgewerkt in het boek ‘How advertising will heal the world and your business.’ 

Bio Vakantieoord
Een overtuiging die ASN Bank nastreeft. Maar heeft dit effect? De campagne om geld in te zamelen voor het Bio Vakantieoord heeft in iets meer dan een maand tijd al bijna 125.000 euro opgeleverd voor het doel. En dit bedrag blijft stijgen. Er 20 idealen  ingediend waar mensen hun vakantiegeld voor opzij willen zetten. Van opvangtehuizen voor kinderen tot zonnepanelen. ASN heeft 1.000 visits gekregen op de app en een paar honderd likes erbij gekregen op hun de Facebookpagina. Kortom: mensen kunnen geactiveerd worden om gezamenlijk iets neer te zetten. 

De campagne loopt nog steeds en is terug te horen op de radio, te zien via social en natuurlijk te volgen via de actiepagina. Hiermee is het bovendien direct inzichtelijk voor bezoekers en deelnemers wat de campagne doet. Dit kan weer een nieuwe trigger zijn om ook zelf in actie te komen en is de beeldvorming van ASN toch iets minder die van 'de grote boze bank'. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies